Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBuseth, Lena Haller
dc.contributor.authorMyrann, Eli Bøch
dc.date.accessioned2022-10-01T17:26:07Z
dc.date.available2022-10-01T17:26:07Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110002054:64510653
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3023129
dc.description.abstractTemaet for denne studien er inkludering av barn med autismespekterforstyrrelse i barnehagen. Formålet med studien er å få innsikt i intervjupersonenes synspunkter på temaet, for å finne ut av hvordan barn med autismespekterforstyrrelse kan bli en del av fellesskapet i barnehagen. Studien er todelt ved at fokuset ligger på tilretteleggingen som gjøres i barnehagen som organisasjon, i tillegg til hvordan det tverretatlige samarbeidet mellom barnehage og pedagogisk-psykologisk tjeneste kan ha innvirkning på arbeidet. Det har blitt gjennomført et kvalitativt intervju med fire deltakere; én barnehagestyrer, én spesialpedagog og to PP-rådgivere. De jobber alle i samme kommune og samarbeider på tvers av etatene. Oppgaven inneholder en teoretisk forankring av forskningstemaet med hovedtemaene inkludering, autismespekterforstyrrelse og tverretatlig samarbeid mellom barnehage og PPT. I tillegg redegjør jeg for viktige faktorer og tiltak inn mot arbeidet, samt en utgreiing av allmennpedagogikk versus spesialpedagogikk. Alle valg som er gjort gjennom studien blir redegjort for i den metodiske tilnærmingen og gjennom en beskrivelse av hele forskningsprosessen. Analysen og fremstilling av funn vil være utgangspunktet for drøftingen. Ved å ha fire intervjupersoner med ulik rolle og ansvar inn i arbeidet, viser jeg forskjellige synspunkter på temaet, og det blir også belyst hva intervjupersonene er enige om samt hvor det ligger ulike oppfatninger. Hovedfunnene fra analysen viser at den voksnes rolle i arbeidet har stor innvirkning i møte med barn med autismespekterforstyrrelse. Hvordan de voksne møter barnet vil også i stor grad påvirke hvordan barnet blir møtt av resten av barnegruppen. Videre var det et gjennomgående funn at struktur, planlegging og forutsigbarhet er avgjørende for å legge til rette for barn med autismespekterforstyrrelse, samt å danne smågruppeøkter som tiltak til sosialt samspill og inkludering. Et viktig funn som blir belyst, er at i hvor stor grad barn med autismespekterforstyrrelse skal delta i fellesskap med resten av barnegruppa, må bli bestemt ut fra alvorlighetsgraden av diagnosen og den enkeltes individuelle behov. I forbindelse med det tverretatlige samarbeidet ble det belyst at faktorer som å være tett på, anerkjenne hverandre og kjennskap til hverandres mandat var viktig for å skape et godt samarbeid med lav terskel for å søke hjelp og støtte. Dette vil videre ha stor påvirkning på hvordan arbeidet med inkludering blir gjort i barnehagen. Et annet viktig funn som blir løftet og drøftet, er hvordan PPTs større fokus på systemarbeid oppleves av de ulike personene fra de ulike etatene, og hvor mye endringen fra et individperspektiv til mer systemperspektiv påvirker samarbeidet.
dc.description.abstractThe theme of this study is the inclusion of children with autism spectrum disorder in kindergarten. The purpose of the study is to gain insight into the interviewee´s views on the topic to find out how children with autism spectrum disorder can become part of the community in kindergarten. The study is twofold in that the focus is on the facilitation made in kindergarten as an organization, in addition to how the interagency coorperation between kindergarten and pedagogical-psychological service can affect the work. A qualitative interview has been conducted with four participants; a kindergarten board member, a special education teacher and two PP-advisers. The all work in the same municipality and collaborate across agencies. The thesis contains a theoretical anchoring of the research topic with the main topics inclusion, autism spectrum disorder and interdeligible cooperation between kindergarten and PPT. In addition, I explain important factors and measures towards the work, as well as an integration of general education versus special needs education. All choices made throughout the study are accounted for in the methodological approach and through a description of the entire research process. The analysis and presentation of findings will be the starting point for the discussion. By having four interviewees with different roles and responsibilities in the work, I show different views on the topic, and it becomes and sheds light on what the interviewees agree on and where there are different opinions. The main findings from the analysis show that the role of the adult in the work has a big impact in the face of children with autism spectrum disorder. How the adults meets the child will also greatly affect how the child is met by the rest of the children´s group. Furthermore, it was a consistent finding that structure, planning and predictability are essential for facilitating children with autism spectrum disorder as well as forming small group sessions as measures to social interaction and inclusion. An important finding that is highlighted is that children with autism spectrum disorder should participate jointly with the rest of the children´s group must be determined based on the severity of the diagnosis and the individual needs of the individual. In connection with interdisciplinary collaboration, it was highlighted that factors such as being close to, acknowledging each other and familiarity with each other´s mandate were important for creating a good, low-threshold cooperation to seek help and support. This will also have a major impact on how the work on inclusion is done in the kindergarten. Another important finding that is raised and discussed is how PPT´s greater focus on system work is experienced by the different people from the various agencies, and how much this change from an individual´s perspective to a more systemic perspective affects cooperation.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleInkludering av barn med autismespekterforstyrrelse i barnehagen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel