dc.contributor.advisor | Hareide, Einar | |
dc.contributor.advisor | Alsos, Ole Andreas | |
dc.contributor.advisor | Pantelatos, Leander Spyridon | |
dc.contributor.author | Claes, Hilmar Nypan | |
dc.contributor.author | Liavaag, Malene | |
dc.contributor.author | Simic, Vedran | |
dc.date.accessioned | 2022-10-01T17:25:18Z | |
dc.date.available | 2022-10-01T17:25:18Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:107330318:69505744 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3023107 | |
dc.description.abstract | I denne masteroppgaven har tre industridesignstudenter designet
en autonom ferge for 12 passasjerer som er beregnet for å gå
på urbane vannveier. Arbeidet har bestått av en grundig innsiktsfase
hvor vi har undersøkt mange aspekter rundt fergen og dens
tjeneste. Gjennom en kreativ idegenereringsfase, hvor vi brukte
et utvalg av forskjellige designmetoder, utforsket vi potensialet i
et felt som ikke har noen etablert designnorm. Vi utviklet tre av
disse ideene videre til konsepter og der et konsept ble valgt for
videre detaljering. Vi delte opp prosjektet inn i tre individuelle
deler, hvor vi så på passasjerreisen, fergens kommunikasjon med
omgivelsene og fergens interiør.
Som et resultat, presenterer vi en designløsning for et skalerbart
autonomt fergekonsept med et mål om å bli realisert innen 5 til
10 år. Designet følger Zeabuz sine verdier og de oppdagede brukerbehovene.
Vi foreslår en løsning for oppsett på interiøret som
gir god passasjerflyt samt retningslinjer for å lage oppsett som
følger prinsipper for universell utforming. I tillegg presenterer
vi en løsning for et modulært møbelsystem som tilrettelegger for
å gjøre endringer i oppsettet av interiøret. For å kommunisere
med med omkringliggende fartøy, har vi utviklet lys og fysisk
manifestasjon for å vise fergens intensjoner. | |
dc.description.abstract | For this master's thesis a group of three industrial design students
has designed an autonomous ferry for 12 passengers intended
for use in inshore urban waterways. The work has consisted
of a thorough insights phase investigating many aspects of
the ferry and its service. Through a creative ideation phase where
we used a variety of different design methods, we explored the
potential in a field where there is no established design norm.
Further on, three of these ideas were developed into concepts
and one of the concepts was chosen to be further detailed. We
divided the project into three individual parts, where we looked
into the passenger journey, the ferry’s communication with its
surroundings and the ferry's interior.
As a result, we present a design solution of a scalable autonomous
ferry concept with the scope of being realised within 5 to 10 years.
The design is in line with Zeabuz’ values and the discovered users'
needs. We propose a solution for an interior layout that provides
a good passenger flow coupled with guidelines for creating layouts
that comply with universal design principles. In addition,
we suggest a solution for a modular furniture system that makes
changing the layouts possible. To communicate with surrounding
vessels, we have developed lights and physical manifestations
that show the ferry’s intentions. | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Design an autonomous passenger ferry for urban areas | |
dc.type | Master thesis | |