Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHareide, Einar
dc.contributor.advisorAlsos, Ole Andreas
dc.contributor.advisorPantelatos, Leander Spyridon
dc.contributor.authorClaes, Hilmar Nypan
dc.contributor.authorLiavaag, Malene
dc.contributor.authorSimic, Vedran
dc.date.accessioned2022-10-01T17:25:00Z
dc.date.available2022-10-01T17:25:00Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:107330318:64944252
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3023102
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har tre industridesignstudenter designet en autonom ferge for 12 passasjerer som er beregnet for å gå på urbane vannveier. Arbeidet har bestått av en grundig innsiktsfase hvor vi har undersøkt mange aspekter rundt fergen og dens tjeneste. Gjennom en kreativ idegenereringsfase, hvor vi brukte et utvalg av forskjellige designmetoder, utforsket vi potensialet i et felt som ikke har noen etablert designnorm. Vi utviklet tre av disse ideene videre til konsepter og der et konsept ble valgt for videre detaljering. Vi delte opp prosjektet inn i tre individuelle deler, hvor vi så på passasjerreisen, fergens kommunikasjon med omgivelsene og fergens interiør. Som et resultat, presenterer vi en designløsning for et skalerbart autonomt fergekonsept med et mål om å bli realisert innen 5 til 10 år. Designet følger Zeabuz sine verdier og de oppdagede brukerbehovene. Vi foreslår en løsning for oppsett på interiøret som gir god passasjerflyt samt retningslinjer for å lage oppsett som følger prinsipper for universell utforming. I tillegg presenterer vi en løsning for et modulært møbelsystem som tilrettelegger for å gjøre endringer i oppsettet av interiøret. For å kommunisere med med omkringliggende fartøy, har vi utviklet lys og fysisk manifestasjon for å vise fergens intensjoner.
dc.description.abstractFor this master's thesis a group of three industrial design students has designed an autonomous ferry for 12 passengers intended for use in inshore urban waterways. The work has consisted of a thorough insights phase investigating many aspects of the ferry and its service. Through a creative ideation phase where we used a variety of different design methods, we explored the potential in a field where there is no established design norm. Further on, three of these ideas were developed into concepts and one of the concepts was chosen to be further detailed. We divided the project into three individual parts, where we looked into the passenger journey, the ferry’s communication with its surroundings and the ferry's interior. As a result, we present a design solution of a scalable autonomous ferry concept with the scope of being realised within 5 to 10 years. The design is in line with Zeabuz’ values and the discovered users' needs. We propose a solution for an interior layout that provides a good passenger flow coupled with guidelines for creating layouts that comply with universal design principles. In addition, we suggest a solution for a modular furniture system that makes changing the layouts possible. To communicate with surrounding vessels, we have developed lights and physical manifestations that show the ferry’s intentions.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleDesign an autonomous passenger ferry for urban areas
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel