dc.contributor.advisor | Holmen, Elsebeth | |
dc.contributor.author | Akse, Viktor Munch | |
dc.contributor.author | Frøland, Erlend | |
dc.contributor.author | Roti, Tobias Drage | |
dc.date.accessioned | 2022-10-01T17:24:27Z | |
dc.date.available | 2022-10-01T17:24:27Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:116470872:116749056 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3023087 | |
dc.description.abstract | Verdens befolkning er aldrende, og det er en økende etterspørsel på helsetjenester samtidig
med en relativ reduksjon i tilgjengelige ressurser. Målet med studien var å undersøke hvordan
startup selskaper kan komme seg inn i markedet til den offentlige helsesektoren og tilby
innovative løsninger for å møte morgendagens utfordringer. I 2019 var andelen av BNP som
brukes på helsetjenester er 8,8% for OECD-land. I USA var prosentandelen nesten dobbel.
De fleste helsetjenestene i verden har enten offentlig tilbyder eller finansiering. Tolv prosent
av verdens bruttoprodukt bruk brukt som følge av offentlige anskaffelsesprosesser. Likevel er
det lite forskning på området. I denne studien bruker vi en kvalitativ metode med fler-case
design og semi-strukturerte intervjuer for å undersøke inngangsbarrierer til markedet for det
offentlige norske helsevesenet - og hvordan man kan navigere og overvinne disse barrierene.
Det ble gjennomført både case-spesifikke og tverr-case analyser. I våre datasett med syv caser
fant vi to fremtredende funn. Først, at det var mange lover, forskrifter og andre mekanismer
varierende fra case til case som ga behov for ressurskrevende og individualiserte
tilnærminger. Sekundært til disse barrierene fant vi at partnerskap og samarbeid med
industrien, gjennom forskning og utvikling (FOU), innovasjonsprosjekt eller å utvikle
profesjonelle relasjoner med medisinsk nøkkelpersonell var viktige strategier for å komme
seg inn i markedet. Studien konkluderer med at det antydes noen viktige generelle
mekanismer for anskaffelsesprosessene. Men studien er begrenset av at det bare er noen få
norske software-baserte firma og studien er ikke veldig generaliserbar. Det er derfor
nødvendig med videre undersøkelser for å besvare spørsmålet i oppgavens tittel “Hvordan
èntre den offentlige helsesektoren?”. | |
dc.description.abstract | The world population is aging, and there is an increase in demand on health services, and a
relative decrease in available resources. The aim of this study was to investigate how startups
might enter the public healthcare sector and provide innovative solutions to meet the
challenges of the future. GDP health expenditure is approximated to 8,8% for
OECD-countries in 2019. In the US it was nearly double. Most healthcare services in the
world are publicly provided or funded. Twelve percent of the GWP is spent on public
procurements. Nevertheless - little research has been done in this field. In this study a
qualitative method of multiple case study is applied, using semi-structured interviews to
investigate the entry barriers to the Norwegian public healthcare market, and how to navigate
and overcome these barriers. Both within-case and cross-case analysis were performed. In our
data set of seven cases two main findings were prominent. Firstly, there are a lot of laws and
regulatory mechanisms that vary from case to case which calls for a resource demanding and
individualized approach. Secondly, partnering and cooperation with the industry through
either R&D, innovation projects or developing professional relationships with key medical
personnel is an important market entry strategy. The study concludes with some suggestions
for some important general mechanisms to the procurement process, but the study is limited
to a select few Norwegian Software-based companies and is not very generalizable. Thus
further investigation is needed to answer the title of our thesis; “How to enter the Public
healthcare sector?” | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | How to enter the Public Healthcare Sector? | |
dc.type | Master thesis | |