How to enter the Public Healthcare Sector?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3023087Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Verdens befolkning er aldrende, og det er en økende etterspørsel på helsetjenester samtidigmed en relativ reduksjon i tilgjengelige ressurser. Målet med studien var å undersøke hvordanstartup selskaper kan komme seg inn i markedet til den offentlige helsesektoren og tilbyinnovative løsninger for å møte morgendagens utfordringer. I 2019 var andelen av BNP sombrukes på helsetjenester er 8,8% for OECD-land. I USA var prosentandelen nesten dobbel.De fleste helsetjenestene i verden har enten offentlig tilbyder eller finansiering. Tolv prosentav verdens bruttoprodukt bruk brukt som følge av offentlige anskaffelsesprosesser. Likevel erdet lite forskning på området. I denne studien bruker vi en kvalitativ metode med fler-casedesign og semi-strukturerte intervjuer for å undersøke inngangsbarrierer til markedet for detoffentlige norske helsevesenet - og hvordan man kan navigere og overvinne disse barrierene.Det ble gjennomført både case-spesifikke og tverr-case analyser. I våre datasett med syv caserfant vi to fremtredende funn. Først, at det var mange lover, forskrifter og andre mekanismervarierende fra case til case som ga behov for ressurskrevende og individualisertetilnærminger. Sekundært til disse barrierene fant vi at partnerskap og samarbeid medindustrien, gjennom forskning og utvikling (FOU), innovasjonsprosjekt eller å utvikleprofesjonelle relasjoner med medisinsk nøkkelpersonell var viktige strategier for å kommeseg inn i markedet. Studien konkluderer med at det antydes noen viktige generellemekanismer for anskaffelsesprosessene. Men studien er begrenset av at det bare er noen fånorske software-baserte firma og studien er ikke veldig generaliserbar. Det er derfornødvendig med videre undersøkelser for å besvare spørsmålet i oppgavens tittel “Hvordanèntre den offentlige helsesektoren?”. The world population is aging, and there is an increase in demand on health services, and arelative decrease in available resources. The aim of this study was to investigate how startupsmight enter the public healthcare sector and provide innovative solutions to meet thechallenges of the future. GDP health expenditure is approximated to 8,8% forOECD-countries in 2019. In the US it was nearly double. Most healthcare services in theworld are publicly provided or funded. Twelve percent of the GWP is spent on publicprocurements. Nevertheless - little research has been done in this field. In this study aqualitative method of multiple case study is applied, using semi-structured interviews toinvestigate the entry barriers to the Norwegian public healthcare market, and how to navigateand overcome these barriers. Both within-case and cross-case analysis were performed. In ourdata set of seven cases two main findings were prominent. Firstly, there are a lot of laws andregulatory mechanisms that vary from case to case which calls for a resource demanding andindividualized approach. Secondly, partnering and cooperation with the industry througheither R&D, innovation projects or developing professional relationships with key medicalpersonnel is an important market entry strategy. The study concludes with some suggestionsfor some important general mechanisms to the procurement process, but the study is limitedto a select few Norwegian Software-based companies and is not very generalizable. Thusfurther investigation is needed to answer the title of our thesis; “How to enter the Publichealthcare sector?”