Pygmalion-effekten i klasserommet
Abstract
Sammendrag
Elever uten fullført videregående opplæring har begrensede muligheter for å kunne ta del i framtidens arbeidsmarked (St. meld. nr. 16, 2006). Skolens samfunnsmandat er derfor blant annet å kunne tilby næringslivet fagutdannet arbeidskraft og forberede elevene på et fremtidig samfunns- og arbeidsliv. (NOU : 7, 2014). Dette er utgangspunktet for vår masteroppgave. Som skoleledere i videregående skole er vi opptatt av at så mange som mulig av elevene våre fullfører og består utdanningen.På Restaurant og matfag (RM) ved vår skole har det tradisjonelt vært mange elever som kjennetegnes med lave læreforutsetninger og de vil derfor statistisk sett ha begrensede muligheter til å få fullført og bestått videregående opplæring. Det særegne ved vår skole er at nær sagt alle elever på RM fullfører og består fagutdanningen. Ingen sammenlignbare studieretninger kan vise til å ha en slik høy grad av fullført og bestått. Vi har kartlagt og drøftet forhold som har betydning for hvor stor andel av elevene i videregående skole, på programområdet restaurant og matfag på en skole i Lofoten, som fullfører og består utdanningen. Flere tidligere studier som har undersøkt frafall i videregående skole, både i Norge og USA, viser at det er mange forholder som påvirker dette. Det blir påpekt at dette er svært komplekse forhold og at det er en sterk sammenheng mellom individuelle og strukturelle forholder som vekselvis påvirker hverandre Markussen et al. (2008)Vi valgte å gjennomføre en kvalitativ undersøkelse, hvor vi intervjuet tre lærere som underviser på Restaurant- og matfag i dag, tre elever som går på VG2 (2. året), samt to elever som har gått på skolen for noen år siden og som nå er startet i arbeidslivet som kokk. Vi deler analysen i tre ulike deler, hvor vi ser på hva lærerne peker på, hva nåværende elever peker på samt hva tidligere elever vektlegger. Nåværende elever peker på den sterke tilhørigheten de fikk til elevgruppen, de gode relasjonene mellom elever og lærere og mellom elevene, samt tilbakemeldingene de får fra lærere som bidrar til indre motivasjon, lærelyst og mestringstro.Tidligere elever peker på tilbakemeldingskulturen gjennom at de forstår hva de må gjøre for å bli bedre og at tilbakemeldingene opplevdes konstruktive. Lærerens betydning gjennom å skape samhold i gruppen, gode relasjoner, deres faglighet, skape trygge rammer og tilrettelegge for den enkelte elev, står meget sterkt hos elevene vi intervjuet. Videre peker de på at opplæringen var veldig relevant og forberedte de på praksis ute i yrkeslivet på en svært god måte.Lærerne på RM fremstår med et svært positivt elevsyn, hvor de har en lite forutinntatt holdning til elevene med store utfordringer, en grunnleggende holdning til å lete etter det positive i hver enkelt elev og forsterke det. Videre ser vi et mønster i en helhetlig plan for opplæringen, en kollektiv orientering gjennom et tett lærersamarbeid, systematisk relasjonsbygging og en detaljert plan for overgangen mellom skole og lærebedrift. Ledelsen, på alle nivåer i denne skolen, har tillit til sine ansatte. Det kommer frem en høy grad av indre ansvarlighet og personlig ansvar for resultater på avdeling RM. Hele kulturen, gjennom ledelse på avdelingsnivå og på lærernivå setter eleven i sentrum og møter, tiltak og faglige diskusjoner dreier seg ofte om hvordan få hver enkelt elev gjennom hele skoleløpet. Vi har drøftet momentene som alle utvalgene har pekt på opp mot relevant teori og satt forholdene i en sammenheng. Ut fra dette har vi konkludert med at lærernes elevsyn, det sterke fokuset på trivsel gjennom inkludering og et godt miljø, kombinert med tilrettelegging og et sterkt fokus på overgangen mellom skole og lærebedrift, er de viktigste årsakene som kan forklare den høye gjennomføringsgraden på RM ved vår skole.
Abstract
Pupils without completed upper secondary education have limited opportunities to take part in the labour market of the future (Report no. 16 to 2006). The school's social mandate is therefore, among other things, to be able to offer the business sector skilled labour and prepare the pupils for a future society and working life. (NOU: 7, 2014). This is the starting point for our master's thesis. As high school leaders, we would like as many of our pupils to complete and pass the education as possible.At Restaurant and Food Science (RM) at our school, there have traditionally been a lot of pupils who are characterized by low learning assumptions, and they will therefore statistically have limited opportunities to complete and pass upper secondary education. The peculiarity of our school is that virtually all students at RM complete and pass the vocational education. No comparable study program can show such a high degree of completion and passing. We have mapped and discussed factors that affect the proportion of pupils in upper secondary school, in the program area RM at a school in Lofoten, which completes and passes the education. Several previous studies that have investigated dropout rates in upper secondary school, both in Norway and the US, show that there are many factors that influence this. It is pointed out that these are very complex relationships and that there is a strong correlation between individual and structural relationships that alternately affect each other Markussen et al. (2008).We chose to conduct a qualitative survey, where we interviewed three teachers who teach at RM today, pupils who attend VG2 (2nd year), as well as two pupils who attended school a few years ago, and thus have started working as chefs.We divide the analysis into three different parts. Firstly, we look at what teachers point at, secondly what current pupils point at, and finally what former pupils emphasize. Current pupils point to the strong affinity they gained for the student group, the good relationships between students and teachers, between students internally, as well as the feedback they receive from teachers that contribute to inner motivation, desire to learn and understanding.Former pupils point to the culture of feedback by understanding what they need to do to improve and that the feedback was constructive. The importance of the teacher by creating unity in the group, good relations, their professionalism, creating safe frameworks and helping the individual pupil, stands strong in students we interviewed. Furthermore, they point out that the training was truly relevant, and they prepared for practice in the professional life in a very good way. The teachers at RM appear with a positive view of the pupils, where they have a little biased attitude towards the pupils with major challenges, a fundamental attitude to look for the positive in each individual student and reinforce it. Furthermore, we see a pattern in a comprehensive plan for the training, a collective orientation through close teacher collaboration, systematic relationship building and a detailed plan for the transition between school and apprenticeships.
Management, at all levels of this school, has confidence in its employees. A high degree of internal accountability and personal responsibility for results in department RM is presented. The whole culture, through management at the departmental level and at the teacher level puts the student at the center and meetings, measures and professional discussions often revolve around how to get each pupil through the entire school run.We have discussed the factors that all the committees have pointed out against relevant theory and put the conditions in context. Based on this, we have concluded that teachers' pupil views, the strong focus on well-being through inclusion and a good social, combined with facilitation and a strong focus on the transition between school and apprenticeships, are the main reasons that can explain the high degree of implementation of RM at our school.