Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSchofield, Daniel
dc.contributor.advisorSørenssen, Ingvild Kvale
dc.contributor.authorMyran-Brink, Silje
dc.date.accessioned2022-09-24T17:20:50Z
dc.date.available2022-09-24T17:20:50Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110177776:8935538
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3021101
dc.description.abstractI 2017 kom en ny rammeplan for barnehagen ut og der legges det mer vekt på digital praksis enn tidligere. Fra at barna bør få kjennskap til digitale verktøy heter det nå at barnehagen skal ha en digital praksis som bidrar til barns lek, kreativitet og læring (Kunnskapsdepartementet, 2017). Hvordan praktiseres dette i barnehagen? Har de ansatte nok og riktig kompetanse til å oppfylle målene i rammeplanen? Problemstillingen min ble som følger: Hvordan påvirker de ansatte sin kompetanse og læringssyn barns digitale dannelse? Med hjelp av videografi har jeg fulgte en barnegruppe på 13 barn og 3 voksne. Jeg har valgt en sosiokulturell tilnærming med fokus på ZDP, «Zone of Proximal Development», og kompetanseutvikling med fokus på «TPACK», «Technological Pedagogical and Content Knowledge». Funnene mine viser hvordan arbeidet med digitale verktøy i barnehagen blir påvirket både av de ansattes kompetanse og de ansattes læringssyn, samt tilgjengeligheten av digitale verktøy.
dc.description.abstractIn 2017, a new framework plan for kindergartens was published. In this new plan more emphasis is placed on digital practice than before. From the fact that children should get acquainted with digital tools, it is now stated that the kindergarten must have a digital practice that contributes to children's play, creativity and learning (Kunnskapsdepartementet, 2017). How is this practiced in kindergarten? Do the employees have enough and the right competence to fulfill the goals in the framework plan? My thesis question was as follows: How do employees' competence and views on learning affect children's digital education? With the help of videography, I followed a group of 13 children and 3 adults. I have chosen a socio-cultural approach with a focus on ZDP, «Zone of Proximal Development», and competence development with a focus on «TPACK», «Technological Pedagogical and Content Knowledge». My findings show how the work with digital tools in kindergarten is affected by both the employees' competence and the employees' views on learning, as well as the availability of digital tools.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDigitale verktøy i barnehagen - Barns digitale dannelse
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel