Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFikse, Camilla
dc.contributor.authorBorchgrevink, Andreas
dc.date.accessioned2022-09-22T17:20:27Z
dc.date.available2022-09-22T17:20:27Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110182261:5109562
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3020779
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven er å få innsikt i og å besvare problemstillingen: Hvordan opplever lærere at medarbeidersamtaler bidrar til hjelp og utvikling i lærerrollen? Hensikten er å belyse læreres ulike opplevelser med medarbeidersamtaler, og hvordan medarbeidersamtalener kan fremme læreres ulike behov for hjelp og utvikling. For å besvare problemstillingen, har 19 lærere i norsk offentlig grunnskole gjennomført en Q-metodologisk undersøkelse hvor de sorterte 36 utsagn. Sorteringene ble faktoranalysert og dannet grunnlaget for 4 faktorsyn som uttrykte 4 ulike subjektive opplevelser av medarbeidersamtaler. Faktorsynene ble så fortolket og presenteres slik: Faktorsyn 1: «Utviklende og støttende medarbeidersamtaler uten fokus på detaljer og resultater» Faktorsyn 2: «Lite forventninger til medarbeidersamtaler som ikke gir så mye» Faktorsyn 3: «Støttende og åpne samtaler med en prosessorientering rettet mot elevenes beste» Faktorsyn 4: «Avmakt og ønsker om konkrete råd i møte med et rigid system» Felles for faktorsynene i denne studien er at tema som fører til en opplevelse av ulike typer press, føringer og forventninger ikke er i fokus i medarbeidersamtalene. I studiens diskusjonskapittel diskuteres faktorsynene i lys av ulike teoretiske perspektiver. Sentralt står teori om ulike samarbeidsrelasjoner, coaching, og Empowerment.
dc.description.abstractThe purpose of this master's thesis is to explore, and answer the following question: How do teachers experience that appraisal interviews contribute to help and development in the teacher role? Further, the purpose is to shed light on teachers’ different experiences with appraisal interviews, and on how appraisal interviews can promote teachers' different needs of help and development. To answer the question, 19 teachers in Norwegian public primary schools conducted a Q-methodological survey in which they sorted 36 statements. The sortings were factor-analyzed, and formed the basis for 4 factor views that expressed 4 different subjective experiences of appraisal interviews. The factor views were then interpreted and presented as follows: Factor view 1: «Developing and supportive appraisal interviews without focus on details and results» Factor view 2: «Low expectations for appraisal interviews in that they are not very rewarding» Factor view 3: "Supportive and open conversations with a process orientation aimed at the students' best interests" Factor view 4: «Powerlessness and desires for concrete advice confronted with a rigid system» The factor views in this study have in common that topics, which lead to an experience of different types of pressure, guidelines and expectations are not in center in the appraisal interviews. In the present study’s discussion chapter, the factor views are discussed in the light of different theoretical perspectives. Central are theories such as various collaborative relationships, coaching and empowerment.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan opplever lærere at medarbeidersamtaler bidrar til hjelp og utvikling i lærerrollen? En Q-metodologisk studie av læreres subjektive opplevelser av medarbeidersamtaler
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel