Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKnutsen, Bård
dc.contributor.advisorEmstad, Anne Berit.
dc.contributor.authorLeber, Ørjan.
dc.date.accessioned2022-09-21T17:20:16Z
dc.date.available2022-09-21T17:20:16Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:105121005:36861448
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3020503
dc.description.abstractI denne intervjustudien har syv nyutdannede naturfagslærere svart på spørsmål om hvordan de opplever mulighetsrommet for å ta i bruk uteskole i egen undervisning. For å svare på dette spørsmålet har det vært viktig å få innsikt i de nyutdannede naturfaglærere sine erfaringer med, og bruk av, uteskole i løpet av deres første yrkesår. Formålet med studien har vært å identifisere og undersøke faktorer som informantene opplever som gode mulighetsrom for bruk av uteskole i egen undervisning. I tillegg var det et mål å undersøke de faktorene som stimulerer og de mulighetsrommene som er til stede, men ikke er realisert. Funnene i denne studien indikerer at egen interesse og indre motivasjon, er viktige faktorer for bruk av uteskole, og grunnleggende for at nyutdannede naturfagslærere skal ta i bruk uteskole i egen undervisning i deres første yrkesår. Samarbeid og støtte virker å være de faktorene som stimulerer mest til bruk av uteskole. Ifølge teorien er disse faktorene enklere å påvirke og gjøre noe med, enn indre interesse. Noen lærere som opplever støtte, samarbeid og gode forutsetninger, tar til tross for mulighetene ikke i bruk uteskole. Lærerne beskriver mange mulighetsrom for bruk av uteskole, men likevel bruker de uteskole kun i liten grad, da manglende tid er faktoren som snevrer inn mulighetsrommet. Det gjøres også rede på forskjellige former for uteskole, fra de helt lærerstyrte til de helt elevstyrte. Funnene indikerer at den mindre tidskrevende undervisningen favoriseres ovenfor, den «riktige måten» å undervise uteskole på.
dc.description.abstractIn this interview study, seven newly educated science teachers answered questions about how they experience the possibilities of using outdoor education in their teaching. It has been important to obtain an insight into the newly qualified science teachers' experiences and use of outdoor education in their first year as teachers to answer this question. The objective of this study has been to identify the factors that enhance and stimulate the use of outdoor education. In addition, it has been investigated what elements stimulate and what possibilities are present but not realized to employ outdoor education. The findings in this study indicate that self-interest and inner motivation are important factors for the use of outdoor education. It may seem like support and cooperation are the most stimulating factors. According to the theory, these factors are easier to influence and do something with than self-interest and inner motivation. Furthermore, the findings show that even though the teachers experience support and cooperation, some teachers do not use outdoor education. Throughout this thesis, many possibilities of outdoor education have been described, but still, the interviewees only use outdoor education to a small degree. It is thought that lack of time is the factor that narrows the space for possibilities. Various forms of outdoor education are also described, from the utterly teacher-led to the completely student-led. The findings suggest that the less time-consuming teaching is favored above the "right way" to teach outdoor education.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMulighetsrommet for bruk av uteskole - en undersøkelse av nyutdannede naturfagslærere
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel