Show simple item record

dc.contributor.advisorSchanke, Tuva
dc.contributor.authorHoff, Malin
dc.date.accessioned2022-09-21T17:20:07Z
dc.date.available2022-09-21T17:20:07Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110002054:71869568
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3020498
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI dag blir det brukt ulike begreper av både fagpersoner og ulike kilder når en snakker om utagerende atferd, og forståelsen av denne type atferd kan være så mangt. Fokuset på tidlig innsats har de senere årene fått en større oppmerksomhet, og er i dag et av regjeringens prinsipp i å forbedre utdanningssystemet vårt i Norge (Meld. St. 6 (2019-2020)). Denne masteroppgaven retter fokuset mot å undersøke hvordan pedagoger i barnehage og skole forstår og erfarer utagerende atferd hos barn. Dette med hensikt i å bidra til økt kunnskap om denne tematikken, og hvordan denne forståelsen og opplevelsen kan påvirke barnet. Videre vil oppgaven rette fokuset mot hvordan pedagoger opplever betydningen av tidlig innsats hos barn som viser utagerende atferd, og dens betydning i overgangen fra barnehage til skole. Studiens problemstilling er som følger: «Hvordan forstår og erfarer pedagoger i barnehage og skole utagerende atferd hos barn, og hvordan opplever de betydningen av tidlig innsats i overgangen fra barnehage til skole?». For å undersøke denne problemstillingen har jeg gjennom en kvalitativ forskningsmetode gjennomført individuelle semistrukturerte intervjuer med tre pedagoger i barnehage og skole. Deres forståelse og erfaringer rundt utagerende atferd, og opplevelser rundt betydningen av tidlig innsats har blitt presentert og analysert, og sett i lys av teori og oppgavens problemstilling. Sentrale funn i denne masteroppgaven er pedagogenes beskrivelser av hvordan de forstår og erfarer begrepet utagerende atferd, og i tillegg til beskrivelser av opplevelsen de har rundt betydningen av tidlig innsats. Her kommer det til syne en felles forståelse rundt utagerende atferd, men en usikkerhet rundt hva som kan skilles mellom «normal» atferd, og en atferd som vil være til bekymring. I studien fremkommer det også ulike årsaker til at barn utagerer. Her trekkes det frem ulike risikofaktorer, både innad i familie, og de eksterne rundt barnet. I henhold til dette viser studien til hva pedagogene vektlegger i arbeidet med tidlig innsats hos barn med utagerende atferd. Her fremkommer det at voksen-barn-relasjon, voksenrolle, autoritativ voksenstil, og samarbeide står sentralt i arbeidet for en trygg og god overgang til skolen. I diskusjonen blir det fremstilt hvordan systemet rundt barnet påvirker atferden, og arbeidet på systemnivå står derfor sentralt innen denne studien.
dc.description.abstractToday, different terms are used by both professionals and different sources when talking about extravagant behavior, and the understanding of this type of behavior can be so many. The focus on early intervention has received greater attention in recent years and is today one of the government's principles in improving our education system in Norway (Meld. St. 6 (2019-2020)). This master's thesis focuses on examining how educators in kindergarten and school understand and experience extravagant behavior in children. This with the intention of contributing to increased knowledge about this topic, and how this understanding and experience can affect the child. Furthermore, the thesis will focus on how educators experience the importance of early intervention in children who show extravagant behavior, and its significance in the transition from kindergarten to school. The research question guiding this thesis is: "How do educators in kindergarten and school understand and behave extravagant behavior in children, and how do they experience the importance of early intervention in the transition from kindergarten to school?". To investigate this problem, I have through a qualitative research method conducted individual semi-structured interviews with three educators in kindergarten and school. Their understanding and experiences of extravagant behavior, and experiences of the importance of early intervention have been presented and analyzed and seen in the light of theory and the problem of the thesis. Central findings in this master's thesis are the educators' descriptions of how they understand and experience the concept of extravagant behavior, and in addition to descriptions of the experience they have around the meaning of early intervention. Here, a common understanding of extravagant behavior emerges, but an uncertainty about what can be distinguished between "normal" behavior and a behavior that will be of concern. The study also reveals various reasons why children act out. Here, various risk factors are highlighted, both within the family and the external ones around the child. According to this, the study refers to what the educators emphasize in the work with early intervention in children with extravagant behavior. Here it emerges that adult-child relationship, adult role, authoritative adult style, and cooperation are central to the work for a safe and good transition to school. In the discussion, it is presented how the system around the child affects the behavior, and the work at system level is therefore central to this study.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleTidlig innsats hos barn med utagerende atferd
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record