Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBlankholm, Erlend Aklestad
dc.contributor.authorSande, Eirik Grov
dc.contributor.authorSandøy, Jostein
dc.date.accessioned2015-09-25T11:02:25Z
dc.date.available2015-09-25T11:02:25Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/302014
dc.description.abstractTemaet for denne oppgaven er dimensjonering av en kaikonstruksjon. Kaien skal benyttes til offshorevirksomhet og har derfor et stort krav til kapasitet og vanndybde. Med bakgrunn i dette er oppgavens hovedfokus å finne en god teknisk løsning for en åpen kaikonstruksjon og dimensjonere hovedkomponentene. Oppgaven er avgrenset til å finne kapasiteten for en gitt nyttelast/punktlast i bruddgrensetilstand i tillegg til forankring for horisontale krefter. Studentgruppen har laget en FEM - modell av hovedbæresystemet (søyler, bjelker og dekke) ved hjelp av beregningsprogrammet SAP2000. Videre er konstruksjonsdelene beregnet manuelt med utgangspunkt i dimensjonerende verdier ut i fra denne. Forankringskonstruksjonen (overgangsplate og friksjonsplate) er beregnet manuelt. Løsningen det er kommet frem til er en plasstøpt betongkai med enkelte prefabrikkerte konstruksjonsdeler (forskalingsdekker/plattendekker i underkant av dekke og overgangsplate og prefabrikkert fendervegg). Dette skyldes i hovedsak store dimensjoner som er kostbart å transportere/montere, en oppnår en mer monolittisk konstruksjon og den er mer tilpasningsdyktig i byggeprosessen. Det er valgt et hovedbæresystem av utstøpte stålrørspeler, bjelker/dragere, dekke og en forankringskonstruksjon bestående av en overgangsplate og friksjonsplate. Resultatet blir en solid og massiv konstruksjon som har kapasitet til å kunne motstå de aktuelle påkjenningene. Det var også ønskelig fra veiledere og til slutt kontrollere om kaiens oppnådde kapasitet var tilstrekkelig for å kunne bære en kran av typen Terex cc-2800-1. Kontrollen viser at kaien ikke har kapasitet til at denne kan benyttes på kaidekket. Siden det er kun dekket som ikke er tilstrekkelig på grunn av for lite momentarmering og for liten skjærstrekkapasitet uten skjærarmering kan mest sannsynlig enkle tiltak øke kapasiteten. Å øke kapasiteten for kranen var ikke en del av oppgaven. I byggeprosessen kreves det en 250 tonners kran, for eksempel Liebherr LTM 1250-6.1 for å ferdigstille konstruksjonen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/*
dc.subjectKaikonstruksjonnb_NO
dc.subjectBæresystemnb_NO
dc.subjectKrannb_NO
dc.titleBarstadvika Offshorekainb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Technology: 500::Building technology: 530::Building, construction and transport technology: 532nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Technology: 500::Marine technology: 580::Offshore technology: 581nb_NO
dc.source.pagenumber373nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge