dc.contributor.author | Lunde, Anders Dahl | |
dc.contributor.author | Brandsæter, Torbjørn | |
dc.date.accessioned | 2015-09-25T10:50:27Z | |
dc.date.available | 2015-09-25T10:50:27Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/302001 | |
dc.description.abstract | Hensikten med denne oppgaven er å etablere et kollektivknutepunkt ved Høgskolen i
Ålesund, Dette gjøres i samsvar med konseptvalgutredningen sitt forslag for bypakke
Ålesund konsept K4- ‘’kombinert konsept’’, som i første fase har mål om styrke
kollektivtilbudet og legge til rette for sykkel mellom Moa og Hessa.
Prosjektoppgavens omfang tar for seg en planfri gang- og sykkelvei, kollektivknutepunkt
med shared space og omregulering til miljøgate med kun kollektivtrafikk. Nye kryssløsning
mellom Fv399 og av- og påkjørsel til E136, Fogd greves veg og ny adkomstvei til Sørneset
og NMK. Prosjektet er et forprosjekt til bypakken og skal derfor ikke ta for seg
detaljregulering av området. Prosjektområdet strekker seg fra krysset Fv399/Niovegen i øst
til og med krysset Fv399/ Fogd greves veg i vest.
Bakgrunnen for satsingen på kollektivtrafikk er at det de siste 10 årene vært en betydelig
nedgang i antall kollektivreiser i Ålesund til tross for at Ålesundsregionen er i en sterk
befolkningsvekst og forventer videre økning i innbyggertall på 30% i tidsrommet fra 2010-
2030. Dagens transportsystem vil ikke være tilstrekkelig med denne økningen og det er
nødvendig med tiltak. Prosjektoppgaven har lagt vekt på å redusere antall bilister til og fra
prosjektområdet. I disse planene er det prosjektert en sykkeltrase som skal legge til rette for
effektivt å kunne sykle mellom Moa og Hessa. Det er lokalt politisk bestemt at det skal
etableres gang- og sykkelvei med adskilt fortau og tydelig markert område for syklister.
Prosjektgruppa har benyttet seg av programmene Novapoint 19.20, AutoCAD Map 2013 og
Virtual map for planlegging, tegninger og visualisering av prosjektområdet. For beregninger
av kryss og kryssanalyse har prosjektgruppa benyttet programmet Sidra Intersection 6.0.
Fagstoff og materiell har blitt hentet fra håndbøkene til Statens vegvesen, nasjonale og
regionale planer og rapporter utarbeidet i forbindelse med konsekvensutredningen (KVU) for
Ålesund.
Konklusjon
Det er lagt vekt på å benytte samme løsning for gåede og syklende som i tilstøtende
prosjekter langs hovedtrassen fra Moa til Hessa. Gang- og sykkelveg med fortau er
gjennomført gjennom prosjektområdet. For å begrense konfliktpunkter med veg er det valgt
planfri løsning for gang- og sykkeltrafikk som innebærer en ny gangbru over Fv 399.
Prosjektgruppa anbefaler å stenge Fv 399 for normaltrafikk og kun tillate kollektivtrafikk
forbi høgskolen og NMK. Dette gjøres ved å etablere en rundkjøring for av- og påkjørsel til
E136 inkludert ny adkomstvei til Sørneset og NMK. Vest i planområdet bør krysset Fv399/
Fogd greves veg utbedres slik at kurvaturen fører trafikanter fra sentrum vider på Fogd
greves veg og ikke inn i den nye miljøgaten. For kryssing av gaten vil det bli opparbeidet et
shared space mellom høgskolen og NMK som skal bidra til å åpne området og knytte
næringslivet og høgskolen tettere sammen. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/ | * |
dc.subject | Høgskolen i Ålesund | nb_NO |
dc.subject | Gang- og sykkelvei | nb_NO |
dc.subject | Kollektivknutepunkt | nb_NO |
dc.subject | Transportsystem | nb_NO |
dc.subject | Sykkeltrase | nb_NO |
dc.title | Miljøgate ved Høgskolen i Ålesund | nb_NO |
dc.type | Bachelor thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Technology: 500::Building technology: 530::Physical planning: 535 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 190 | nb_NO |