Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaugseth, Jan Frode
dc.contributor.advisorTahirsylaj, Armend
dc.contributor.authorPedersen, Espen Lockhart
dc.contributor.authorBergmann, Markus Moe
dc.date.accessioned2022-09-20T17:23:56Z
dc.date.available2022-09-20T17:23:56Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:111681752:21440803
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3020019
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har vi sett på problemstillingen: “Hva er den pedagogiske verdien av dataspillet Mitt barn lebensborn - EDU, i arbeidet med elever med høytfungerende autisme?” For å belyse denne problemstillingen, har vi stilt forskningsspørsmålene: - På hvilke måter legger følelsesuttrykkene i dataspillet Mitt barn lebensborn - EDU, til rette for utvikling av følelseskompetanse hos elever med høytfungerende autisme? - På hvilke måter legger spillmekanismene til rette for elever med høytfungerende autisme? Vi har sett på dette ved å gjennomføre en innholdsanalyse av følelsesuttrykkene og spillmekanismene i dataspillet. Deretter har vi drøftet følelsesuttrykkene og spillmekanismene lys av perspektiver og teorier knyttet til elever med høytfungerende autisme. Analysen viser at følelsesuttrykkene i dataspillet er flere, tydelige, men har begrenset uttrykksformer. Etter å ha drøftet følelsesuttrykkene i lys av ulike teorier, ser vi flere ulike muligheter og utfordringer. Vi har sett at vi ikke får et tydelig svar om dataspillets følelsesuttrykk legger til rette for utvikling av følelseskompetanse hos elever med HFA. Videre har vi sett at spillmekanismene legger til rette for elever med HFA, i henhold til at de følger opplæringsprinsippene om struktur, oversikt og forutsigbarhet. Dette har ført til at vi har sett at dataspillet har potensielt en pedagogisk verdi i arbeidet med elever med høytfungerende autisme. Derimot er det et behov for videre forskning i praksisfeltet for å kunne gi noe tydeligere svar på dataspillet Mitt barn lebensborn - EDU sin pedagogiske verdi, i arbeidet med elever med høytfungerende autisme.
dc.description.abstractIn this thesis we have explored the question: “What is the pedagogical value of the videogame My child lebensborn - EDU, while working with children with high functioning autism?” To answer this question, we have look at the following research questions: - In what way does the emotional expressions in the video game My child lebensborn – EDU, lay a foundation for children with high functioning autism to develop emotional competence? - In what way does the game mechanics in the game My child lebensborn - EDU, lay a foundation for working with children with high functioning autism? We have done this through a content analysis of the emotional expressions and the game mechanics. After the analysis we have discussed the emotional expressions and the game mechanics, through different theoretical lenses on children with HFA. Through the analysis, we have sin that there are different emotional expressions in the game, that furthermore are distinct, but limited. After looking at these different emotional expressions through different theoretical lenses, we can not conclude with certainty that they can lay a foundation for developing emotional competence. On the other hand, we have seen that the game mechanics can lay a foundation for working with children with HFA. This is because they follow, and opphold the teaching principles of structure, overview and predictability, that are essential for children with HFA. This has led us to see that the game My child lebensborn - EDU, has a potential pedagogical value in working with children with HFA, but there is a need for more research.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDataspillet Mitt barn lebensborn - EDU for elever med høytfungerende autisme
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel