Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEide, Kristin
dc.contributor.authorHofstad, Aslaug Haugen
dc.date.accessioned2022-09-20T17:23:55Z
dc.date.available2022-09-20T17:23:55Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:112400045:25436117
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3020018
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne oppgaven har som formål å belyse utfordringer og dilemmaer som oppstår i lærerhverdagen når man møter elever som mulig er utsatt for vold og overgrep. Selve problemstillingen for oppgaven har vært: Hvilke dilemmaer møter lærere i sin hverdag i møte med barn som blir utsatt for vold og overgrep? Oppgavens teoretiske del inneholder flere definisjoner på vold og overgrep, i tillegg til hvilke plikter man har som lærer knyttet til disse temaene. For å belyse problemstillingen har jeg benyttet meg av en kvalitativ metode i form av gruppeintervju for å samle inn data. Det er fem lærere ved samme barneskole som har vært med på dette relativt strukturerte gruppeintervjuet. For å analysere dataene fra intervjuet har jeg benyttet meg til dels av oppsettet til Eggesbø (2021) for en tematisk analyse (se side 21). I analysen ble det trukket fram fem kategorier som er med på å belyse problemstillingen, og i diskusjonsdelen blir disse kategoriene drøftet og diskutert opp mot tidligere forskning og teori. Resultatene fra denne oppgaven viser at lærere står overfor mange dilemmaer og utfordringer når det kommer til å avdekke vold og overgrep. Tidspresset i skolen stiller lærerne overfor et valg om prioriteringen av tid. Dersom man skal fokusere kun på de faglige målene, som tar opp mye av hverdagen, så har man dessverre ikke muligheten til å fange opp alle elevene som man skulle fanget opp. Det er også store dilemmaer knyttet til tegnene barn viser for at de er utsatt for vold og overgrep, og dette henger sammen med den manglende kunnskapen lærerne føler de har om temaene. Mange blir usikre og synes det er vanskelig å vite hva man skal melde i fra om, og det er spesielt også foreldresamarbeid som setter en stopper for om de velger å melde i fra om en bekymring. Når man melder en bekymring så melder man den til barnevernet, og også her kan det oppstå dilemmaer ettersom de ofte har ulike meninger eller at de ikke kommer med noe informasjon tilbake etter at det er meldt i fra.
dc.description.abstractThe purpose of this assignment is to shed light on the challenges and dilemmas that arise in the everyday life of teachers when meeting students who may have been exposed to violence and abuse. The actual problem for the assignment has been: What dilemmas do teachers face when it comes to uncovering violence and abuse? The theoretical part of the thesis contains several definitions of violence and abuse, in addition to the duties you have as a teacher related to these topics. To shed light on the problem, I have used a qualitative method in the form of a group interview to collect data. There are five teachers at the same primary school who have participated in this relatively structured group interview. To analyze the data from the interview, I have used the layout of Eggesbø (2021) for a thematic analysis (see page 21). In the analysis, five categories were highlighted that help to shed light on the problem, and in the discussion section, these categories are discussed and discussed against previous research and theory. The results from this thesis show that teachers face many dilemmas and problems when it comes to uncovering violence and abuse. The time pressure in school presents teachers with a choice in relation to the prioritization of time. If you are to focus only on the academic goals, which take up much of everyday life, then unfortunately you do not have the opportunity to capture all the students that you should capture. There are also major dilemmas associated with the signs children show that they are exposed to violence and abuse, and this is related to the lack of knowledge the teachers feel they have about the topics. Many people become insecure and find it difficult to know what to report, and it is especially parental cooperation that puts a stop to whether they choose to report a concern. When you report a concern, you report it to the child welfare service, and here too dilemmas can arise as they often have different opinions, or they do not return any information after it has been reported.  
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDilemmaer lærere opplever knyttet til avdekking av vold og overgrep
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel