Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPapavlasopoulou, Sofia
dc.contributor.advisorSharma, Kshitij
dc.contributor.advisorGiannakos, Michail
dc.contributor.authorDigernes, Andreas Naterstad
dc.contributor.authorUvsløkk, Einar
dc.date.accessioned2022-09-20T17:21:10Z
dc.date.available2022-09-20T17:21:10Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:112296943:11545495
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3019915
dc.description.abstractSamfunnet er avhengig av å ha opplyste borgere med ferdigheter innen realfag for å kunne håndtere globale utfordringer. Én stor utfordring er imidlertid nedgangen i elevers interesse for realfag gjennom skoleløpet. I denne oppgaven presenterer vi utviklingen av en spillifisert mobilapplikasjon som bruker spillelementene prestasjoner, ledertavle, poeng og progresjon for å engasjere elever i realfagsaktiviteter utenfor skolen. Spillifisering er én brikke i et større puslespill som kan bidra til å øke elevenes interesse, ambisjoner og engasjement for realfag. Mobilapplikasjonen som presenteres er forankret i en modell for interesseutvikling og blir brukt til å undersøke hvordan de ulike spillelementene påvirker elevers interesse for og holdninger til realfag. Videre utdyper vi målsetningene, designbeslutningene og utviklingen av denne applikasjonen. Vi gjennomførte et eksperiment hvor 21 videregåendeelever i alderen 18 til 19 år brukte applikasjonen over fire uker. Kvantitative data ble samlet inn gjennom logg- og bruksdata fra applikasjonen, samt fra spørreskjema før og etter eksperimentet. Til å analysere dataene benyttet vi statistisk analyse. Resultatene viser at spillelementene ikke påvirker elevenes interesse for og holdningen til realfag når vi sammenligner resultatene fra eksperiment- og kontrollgruppen. Derimot indikerer de spesifikke resultatene for prestasjoner og ledertavle at disse har en slik påvirkning. Den mest signifikante påvirkningen på interesse og holdning kommer fra elevenes indre motivasjon for de enkelte spillelementene. Fremtidige studier anbefales å isolere spillelementene i større grad for å måle deres påvirkning mer presist.
dc.description.abstractOur society depends on informed citizens who have developed skills related to science, technology, engineering, and mathematics (STEM) in order to tackle global challenges. However, a major challenge is the decline in students' interest in STEM disciplines during their school years. In this thesis we present the development of a gamified mobile application that uses the game elements achievements, leader-board, points, and progress to engage students in out-of-school science activities. Gamification used in an out-of-school context is one piece in a bigger puzzle which can help increase their interest, aspirations, and involvement in STEM related aspects. The mobile application we present is grounded in a model of interest development, and is used to examine how the different game elements affect high school students' interest in and attitudes towards science. Moreover, we elaborate on the objectives, design decisions, and development of this application. We conducted a mixed design research experiment where 21 high-school students aged 18 to 19 years used the application over a period of four weeks. Quantitative data was collected from questionnaires pre and post experiment, as well as log and usage data from the application. Statistical analysis was performed on the collected data. The results show that the game elements do not affect students' interest in and attitude towards science, when comparing experimental and control conditions. However, results indicate that achievements and leader-board have such effects. The most significant effect on interest and attitude comes from intrinsic motivation for the individual game elements. Further studies should isolate the game elements in separate treatments, to measure their effect more precisely.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titlePoints of Science – Gamifying science activities out of school: An empirical study on game elements' effect on students' interest in and attitude towards science
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel