Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMikalef, Patrick
dc.contributor.authorHjelle, Sara
dc.date.accessioned2022-09-16T17:19:43Z
dc.date.available2022-09-16T17:19:43Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:112046434:22884334
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3018580
dc.description.abstractBruken av stordataanalyse (BDA) øker som et svar på den stadig økende mengden tilgjengelig data, og har vist seg å hjelpe brukerne med å skape en forståelse av forretningsprosesser for å støtte beslutningstaking. Datavisualisering brukes som et verktøy for å presentere resultatene av den analytiske prosessen på en måte som muliggjør menneskelig prosesseringsevne og forbedrer forståelighet. Et økende antall virksomheter avhenger av datavisualisering for å hente informasjon til beslutningstaking, og datavisualiseringstypen "dashboard" har vokst i popularitet blant bedrift-til-bedrift (B2B) firmaer de siste årene. Denne studien har som mål å skape en dypere forståelse av hvordan BDA og datavisualisering påvirker beslutningstaking, ved å se på effekten informasjonskvaliteten i dashboards i en B2B kontekst har på beslutningskvaliteten. Mer spesifikt undersøker denne studien hvilken effekt fire informasjonskvaliteter (fullstendighet, format, nøyaktighet og aktualitet) har på informasjonstilfredshet og beslutningstakingskvalitet, via hvordan brukeren opplever oppgavefullføringen, nytten og oppgavekompleksiteten. Basert på eksisterende litteratur er det utviklet en forskningsmodell bestående av 16 hypoteser. En undersøkelse med to spørreskjemaer basert på fire scenario med tilhørende beslutningsoppgaver og dashboard ble benyttet for å evaluere forskningsmodellen. Svarene til 76 deltakere ble analysert ved bruk av analyse-metoden partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM). Resultatene av denne studien gir empirisk støtte for flere av de foreslåtte hypotesene, og de viktigste funnene i denne forskningen er: (1) informasjonsformat har en positiv påvirkning på både hvor enkelt brukeren oppfatter det å løse oppgaven og opplevd nytte, (2) informasjonsfullstendighet har en positiv påvirkning på alle tre oppfatninger av oppgaveutførelse, (3) informasjonstilfredsheten påvirkes positivt av hvor enkelt brukeren opplever oppgavegjennomføringen og opplevd nytte, og (4) opplevd enkelhet av oppgavegjennomføring og informasjonstilfredshet har en positiv innvirkning på beslutningskvaliteten.
dc.description.abstractThe use of Big Data Analytics (BDA) is increasing as a response to the ever-growing amount of available data and has been found to assist its user's in gaining an understanding of business processes to support decision-making. Data visualizations are used as a tool to present the results of the analytic process in a way that enables human processing abilities and improves understandability. An increasing number of businesses are relying on data visualization for extracting information to use in decision-making, and dashboards have grown in popularity in the B2B field in recent years. This study aims to create a deeper understanding of how BDA and data visualizations affect the decision-making process, by investigating the effect of information qualities of dashboards in a business-to-business (B2B) context on decision quality. More specifically, this study examines the effect of four information qualities (completeness, format, accuracy, and currency), on information satisfaction and decision-making quality, through the mediation of three subjective measures of task performance: perceived ease of task completion, perceived usefulness, and perceived task complexity. Based on existing literature, a research model consisting of 16 hypotheses has been developed. A survey with two questionnaires based on four scenarios with decision-tasks and associated dashboards was used to evaluate the research model, and the records of 76 respondents were analyzed using partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM). The results of this study empirically support several of the proposed hypotheses, and the key findings of this research are: (1) information format positively affects both perceived ease of task completion and perceived usefulness, (2) information completeness positively affects all three perceptions of task performance, (3) perceived ease of use and perceived usefulness is found to positively affect information satisfaction, and (4) perceived ease of use and information satisfaction is found to have a positive impact on decision-making quality.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleBig Data Analytics and Decision-making
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel