Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOlsen, Bent
dc.contributor.authorHelgevold, Eskild Gilje
dc.date.accessioned2022-09-15T17:20:31Z
dc.date.available2022-09-15T17:20:31Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110180311:37654655
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3018246
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractProsjektet har en kvalitativ tilnærming til problemstillingen «hvordan opplever tiendeklasseelever vurdering og karakterer i ungdomsskolen». Bakgrunnen for studien handler om vurderingsbegrepets komplekse natur og et ønske om å bedre forstå elevers opplevelser av to sentrale fenomen i dagens ungdomsskole, vurdering og karakterer. Målet med studien er å sette lys på elevperspektivet knyttet til et tema elevene tradisjonelt sett ikke påvirker i særlig grad. Kvalitativ metode er valgt for å kunne fange elevperspektivet på en tilfredsstillende måte, i tråd med Maxwells (2013) interaktive modell for kvalitativt forskningsdesign. Fem elever ble intervjuet og intervjuene ble så analysert ved bruk av tematisk analyse. Gjennom intervjuene kom det frem at elevene mente vurdering og karakterer er viktige i skolen, men kanskje ikke helt i tråd med det tiltenkte formålet for vurderingen nedfelt i forskrift til opplæringsloven kapittel tre. Jeg har valgt å bruke Foucaults maktbegrep som en teoretisk forankring i prosjektet. Vurdering og karakterer i ungdomsskolen kan også ses i lys av Foucaults maktbegrep, hvordan skolen som institusjon bruker disiplinære strategier for å danne elevene i det moderne disiplinære samfunnet. Studien er basert på fem informanter, men resultatene er likevel interessante til tross for et lavt antall deltakere. Oppgavens røde tråd er forsøkt bevart ved bruk av Maxwells (2013) modell som en ramme for prosjektet. Modellen tilbyr fleksibilitet i forskningsdesignet som kan få konsekvenser om komponentene glir for langt fra, eller inn i hverandre underveis. I denne studien har elevenes perspektiv stått i sentrum gjennom oppgaven. For videre forskning kan det være interessant å involvere flere elever med ulik bakgrunn. Det kan også være aktuelt å sammenligne læreres perspektiver og opplevelser knyttet til samme tema.
dc.description.abstractThe project has a qualitative approach to the problem «how do tenth-grade students experience assessment and grades in upper secondary school». The background for the study is about the complex nature of the assessment concept and the desire to better understand the students' experiences of key phenomena in today's upper secondary school, assessment and grades. The aim of the study is to shed light on the student perspective related to a topic that students have traditionally not been able to influence to a great extent. Qualitative method has been chosen to be able to capture the student perspective in a satisfactory way, in line with Maxwell's (2013) interactive model for qualitative research design. Five students were interviewed and the interviews were then analyzed using thematic analysis. Through the interviews, it emerged that the pupils thought assessment and grades were important in school, but perhaps not entirely in line with the intended purpose of the assessment laid down in regulations to the Norwegian Education Act, chapter three. I have chosen to use Foucault's concept of power as a theoretical foundation in the project. Assessment and grades in upper secondary school can also be seen in the light of Foucault's concept of power, how the school as an institution uses disciplinary strategies to form the students in the modern disciplinary society. The study is based on five informants, but the results are still interesting despite a low number of participants. An attempt has been made to preserve the running theme of the thesis by using Maxwell's (2013) model as a framework for the project. The model offers flexibility in research design that can have consequences if the components slide too far away, or into each other along the way. In this study, the students' perspective has been at the center throughout the assignment. For further research, it may be interesting to involve several students with different backgrounds. It may also be relevant to compare teachers' perspectives and experiences related to the same topic.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan opplever tiendeklasseelever vurdering og karakterer i ungdomsskolen?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel