Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKirkvold, Lillian
dc.contributor.authorSkogan, Marte
dc.date.accessioned2022-09-14T17:19:59Z
dc.date.available2022-09-14T17:19:59Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:111681752:30982461
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3017935
dc.description.abstractI denne studien ønsker jeg å se nærmere på lærernes opplevelse av tilrettelegging for utvikling av sosial kompetanse hos elever som viser innagerende atferd i skolen. Innagerende atferd oppleves sjelden som problematisk for omgivelsene rundt, men kan skape utfordringer med læring og utvikling hos eleven selv. Ettersom både skolen og samfunnet stiller store krav til sosial kompetanse, kan det være utfordrende for eleven med denne typen atferdsuttrykk. Samtidig er det viktig at denne elevgruppen opplever mestring i skolehverdagen, som er noe lærerne må forsøke å tilrettelegge for. Med dette som utgangspunkt ble følgende problemstilling formulert: Hvordan opplever lærere det å tilrettelegge for utvikling av sosial kompetanse hos elever som viser innagerende atferd? For å besvare denne problemstillingen er det brukt en kvalitativ tilnærming, med intervju som forskningsmetode. Det ble brukt semistrukturert intervju, som gjorde at jeg fikk muligheten til å sette meg inn i noen læreres opplevelser av fenomenet. Studiens utvalg består av tre lærere, som alle arbeider ved ulike skoler i Norge. Når datamaterialet var innhentet ble det fortolket, kodet og analysert i lys av tematisk analyse. Funnene viser at lærerne opplever den innagerende atferden som stille, rolig og lite synlig for omgivelsene. Når det gjelder tilrettelegging for utvikling av sosial kompetanse hos disse elevene er variert undervisning, relasjonsbygging og sosial læring sentrale stikkord. I forbindelse med variasjon i undervisningen er bruk av ulike læringsaktiviteter og læringsarenaer, og å spille på elevens kvaliteter betydningsfullt. Innenfor relasjonsbygging pekes det på viktigheten av å skape trygghet for elevene. Lærerne er opptatt av å møte elevene ut fra deres ståsted, og ønsker at de skal oppleve mestring i skolehverdagen. Når det kommer til sosial læring, blir veiledning og det å være gode forbilder for elevene løftet frem. Det er hovedsakelig rammefaktoren tid som lærerne trekker frem som særlig utfordrende i arbeidet med å utvikle sosial kompetanse hos elever som viser innagerende atferd. Informantenes mange erfaringer blir i denne oppgaven drøftet opp mot ulike teorier og tidligere forskning.
dc.description.abstractIn this study, I want to take a closer look at the teachers' experience of facilitating the development of social competence in students who show introverted behavior in school. Introverted behavior is rarely perceived as problematic for the environment around but can create challenges with learning and development in the student himself. As both the school and society place great demands on social competence, it can be challenging for the student with this type of behavioral expression. At the same time, it is important that this group of student’s experiences mastery in everyday school life, which is something the teachers must try to facilitate. With this as a starting point, the following problem was formulated: How do teachers experience facilitating the development of social competence in students who show introverted behavior? To answer this problem, a qualitative approach has been used, with interviews as the research method. A semi-structured interview was used, which gave me the opportunity to familiarize myself with some teachers' experiences of the phenomenon. The study committee consists of three teachers, who all work at different schools in Norway. Once the data material was obtained, it was interpreted, coded and analyzed in the light of thematic analysis. The findings show that the teachers experience the introverted behavior as quiet, calm, and not very visible to the surroundings. When it comes to facilitating the development of social competence in these students, varied teaching, relationship building, and social learning are keywords. In connection with variation in teaching, the use of different learning activities and learning arenas, and playing on the student's qualities is important. Within relationship building, the importance of creating security for the students is emphasized. The teachers are concerned with meeting the students from their point of view and want them to experience mastery in everyday school life. When it comes to social learning, guidance and being good role models for students are highlighted. It is mainly the framework factor time that teachers highlight as particularly challenging in the work of developing social competence in students who show introverted behavior. In this thesis, the informants' many experiences are discussed against various theories and previous research.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSosial kompetanse og innagerende atferd i skolen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel