Utforskende arbeidsmåter
Master thesis
Date
2022Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3863]
Abstract
I denne oppgaven vil jeg fokusere på elevens forklaringsevner rettet mot utforskende arbeidsmåter. Dette er basert på et opplegg som jeg gjennomførte med en 4.trinns klasse i en skole i Norge. Opplegget heter “den magiske boksen”, og er et opplegg som utfordrer elevene til nysgjerrighet, tenkning og undring, som er viktige faktorer for å danne en forklaring. Jeg skal fokusere på forklaring som en del av 5E-modellen, samt se hvordan rammer og støttestrukturer og frihetsgraden kan påvirke elevens evne til forklaring.
Hensikten med oppgaven min er å se på hvordan forklaringene til elevene endrer seg gjennom opplegget, og hvilke forklaringer elevene kommer med for å prøve å identifisere og finne løsning på et problem. Opplegget om den magiske boksen foregikk i grupper og individuelt, som referer til Vygotskys sosiokulturelle teori og Deweys praktisk og aktiv læring. I have in this study focused on students' explanation ability towards inquiry based teaching methods. This study is based on a scheme made in a 4.grade class in a school in Norway. The name of the scheme is “den magiske boksen”, or in english “the magical box”. This is a scheme that encourages the students' ability for curiosity, the ability for thinking and wondering, which are important factors for the students`explanation ability. I will be looking for the term explanation in the 5E-model, and see how framework and support structure and the lever of liberty in science can influence the students ability for explanation
The purpose of this study is to view how students' explanation ability changes through the scheme, and which explanations the students say to try to identify and solve the problem in the magical box. This is referred to Vygotsky theory about sociocultural learning, where students learn by each other, and Dewey's inquiry based learning.