Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorErvik, Hilde
dc.contributor.authorSmenes, Viktoria Agnete
dc.date.accessioned2022-09-10T17:20:43Z
dc.date.available2022-09-10T17:20:43Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:104871985:32530922
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3017057
dc.description.abstractBærekraftig utvikling har i de senere år fått en sentral del i den politiske, vitenskapelige og utdanningspolitiske dagsorden, og utdanning for bærekraftig utvikling har som formål å utruste elevene til å leve bærekraftige liv. Marin plastforurensing utgjør i dag en stor trussel mot det biologiske mangfoldet. Forsøpling av verdenshavene er et raskt økende og alvorlig miljøproblem, både lokalt og globalt. Utdanning for bærekraftig utvikling har som hensikt å gi dagens og fremtidens elever kunnskaper og motivasjon for å sikre en bærekraftig fremtid. Med bakgrunn i dette undersøker denne kvalitative studien på hvilke måter et praktisk arbeid knyttet til den marine plastforurensingen, gir et utvalg elever kunnskap og motivasjon for å ivareta det biologiske mangfoldet. Empirien for studien er innhentet fra to gruppeintervjuer og to spørreundersøkelser, og resultatene viser at elevene har fått innsikt i og ervervet kompetanser om plastens innvirkning på det biologiske mangfoldet. Resultatene viser også til at elevene opplevde en ansvarsfølelse for naturen, samt en motivasjon for å ivareta det biologiske mangfoldet.
dc.description.abstractSustainable development has in recent years become a central part of the political, scientific, and educational policy agenda, and education for sustainable development aims to equip students to live sustainable lives. Today, marine plastic pollution poses a major threat to the biodiversity. Littering of the world's oceans is a serious and rapidly growing environmental problem, both locally and globally. Education for sustainable development aims to provide present and future students with knowledge and motivation to ensure a sustainable future. Considering the situation, this qualitative study examines the ways in which practical work related to marine plastic pollution provides a selected group of students’ knowledge and motivation to safeguard biological diversity. The empirical data for the study were collected from two group interviews and two questionnaires, and the results show that the students have gained insight and competence of the impact of plastics on the biological diversity. The results also indicate that the students experienced a sense of responsibility for nature, as well as a motivation to protect the biological diversity.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleUndervisning for bærekraftig utvikling i havet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel