Fra meninger til tiltak - navigering uten kart og kompass
Abstract
Masteroppgaven har gjennom kvalitativ metode og intervju av ti informanter spredt iorganisasjonen sett nærmere på mobbing og seksuell trakassering i et lederperspektiv. Dettemed hvilke ressurser ledere har og benytter seg av. Videre er det blitt sett på om ledere menerat lederutdanning er dekkende og i hvilken grad verktøy gitt av organisasjonen er tilstrekkelig.Det er også sett i sammenheng med annen forskning om mobbing og seksuell trakassering,samt teori om ledelse og litteratur fra organisasjonen som styrer ledelsesfaget. Oppgavenidentifiserer funn, som fagspesifikk opplæring og eller dedikerte medarbeidere, samt rollermed fokus på mobbing og seksuell trakassering i nærhet til ledere, for å kunne dra mer nytteav generell lederskapsutdanning. Bruk av noen organisasjonsverktøy er varierende ogsystematisk fokus kan identifisertes som et forbedringspotensial. This thesis is based on our study in what degree leaders have and use recourses to prevent andhandle bullying and harassment within an organization. Ten informants were by qualitativeresearch method studied in conjunction with relevant theory and research. The informantswere randomly selected form different units in the organization. Specific training versusgeneral leadership education was a common denominator with several informants andrecommended in research. This combined with subject matter knowledge closer to, or withinthe unit in form of specific employee or an employee with this role. Use of some of theorganizational tools in prevention were identified used in varying degree and a lack ofcontinuity in focus on this subject matter, where some of the findings.