Endringsprosesser ved oppkjøp
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3017024Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Regnskapsbransjen har opplevd stor utvikling for å erstatte manuelle og repetitive prosesser. Dette har ført til økt etterspørsel av ny kompetanse blant de ansatte, og en økning i oppkjøp og sammenslåinger av regnskapskontorer. Oppkjøpene har medført mange endringer for de ansatte, og enkelte endringer har ført til sterkere motstand sammenlignet med andre. For å undersøke hvordan de ansatte har opplevd en oppkjøpsprosess, har forskningsprosjektet som hensikt å svare på følgende forskningsspørsmål:
1. Hva har vært de største utfordringene for ansatte?2. Hvilke former for motstand mot endring har oppstått?
Forskningsprosjektet er basert på data fra litteratursøk, samt kvalitativ data fra intervjuer med syv informanter fra seks ulike regnskapskontor innad i samme organisasjon. Prosjektet er begrenset til ansatte og ledere som har blitt kjøpt opp av, og sammenslått med Sparebank 1 SMN Regnskapshuset de siste tre årene. Forskningsprosjektet har som mål å bidra med ny empirisk innsikt om utfordringer og motstand som oppstår blant ansatte og ledere, som følge av oppkjøp i regnskapsbransjen.
Funnene viser at endringene som følge av oppkjøpene har ført til flere ulike utfordringer for de ansatte: Ulike kulturer på kontorene, utfordrende å bygge relasjoner på tvers av kontorer, lite tid til å sette seg inn i nye retningslinjer og rutiner, dårlig kommunikasjon av omfang på oppkjøp, samt misnøye tilknyttet endring i stilling, kontorlandskap og relokalisering. Utfordringene har ført til en rekke former for motstand fra ansatte og ledere ved kontorene: Grupperinger og negative ytringer, alternativer til teknologiske verktøy og oppsigelse. Resultantene viser at de sterkeste formene for motstand oppstod som følge av relokalisering av kontor, endring i maktforhold, teknologiske endringer, følelse av unødvendighet ved oppkjøpene. Flere ansatte opplevde tap av identitet, tap av makt og tap av personlige goder som følge av oppkjøpene.
Med bakgrunn i funnene og gjennomgått teori presenteres det tiltak som kan bidra til å imøtekomme utfordringer i fremtidige oppkjøp. Det anbefales å tilrettelegge for fysiske samlinger og samlokalisert arbeid, avsette tid i arbeidsdagen til å lære nye rutiner, retningslinjer og digitale verktøy, la ansatte komme med egne forslag til løsninger, samt å kommunisere tydelig hvilke endringer som skal innføres, og begrunne hvorfor disse er nødvendig. The accounting sector has seen huge advancement in replacing manual and repetitive operations. This has led to a need for new competence among the employees and has led to an increase in acquisitions and mergers of accounting firms. The acquisitions have led to several changes for the employees, and some changes have led to stronger resistance compared to others. To investigate how employees have experienced acquirement by a larger organization, this research project aims to answer the following research questions:
1. What have been the major challenges for employees?2. What forms of resistance to change have arisen?
This research project is based on data from literature research and qualitative data from interviews with acquisition seven informants from six distinct departments within the same firm. The project is limited to employees and managers from Sparebank 1 SMN Regnskapshuset who have been acquired in the last three years. The research aims to provide new empirical insight into the challenges and resistance that arises from employees and managers, as a result of acquisitions in the accounting industry.
The findings show that acquisition-related changes have created a variety of challenges for employees, such as different cultures in the offices, difficulty building relationships, limited time to learn new guidelines and routines, poor communication about the scope of acquisitions, and dissatisfaction with changes in position, office landscape, and relocation. The challenges have led to several forms of resistance from employees and managers at the offices: organized groups and negative statements, choosing to utilize alternatives to the digital changes and dismissal to IT-tools, and refusal to participate in the changes, which unfolded in resignation. The results show that the strongest forms of resistance arose as a result of relocation of offices, change in power relations, technological changes, feeling of unnecessariness in the acquisitions. Several employees experienced loss of identity, loss of power and loss of personal benefits because of the acquisitions.
Solutions are suggested based on the findings and evaluated theory that can help issues in future acquisitions. It is suggested to facilitate physical gatherings and co-located work, set aside time in the working day to learn new routines, guidelines, and digital tools, let employees come up with their own suggestions for solutions, and clearly communicate which changes are to be introduced, and justify these.