Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNygård, Mari
dc.contributor.advisorMorken, Astrid Kufaas
dc.contributor.authorFarstad, Simona
dc.date.accessioned2022-09-08T17:20:00Z
dc.date.available2022-09-08T17:20:00Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:113334384:30621620
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3016721
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om hvordan elever i begynnerskriving skaper mening gjennom språklige valg i verbaltekst og tegning. Datamaterialet består av et tekstutvalg fra en skriveoppgave samlet inn av FUS-prosjektet. Jeg har arbeidet ut fra problemstillingen: «Hvordan bygges meningsinnholdet ut gjennom ulike meningsskapende ressurser i et utvalg elevtekster fra 1.trinn?» I tillegg har jeg tatt utgangspunkt i to underordnede forskningsspørsmål: «På hvilke måter uttrykker elevene mening ved hjelp av verbaltekst og tegning, enkeltvis og i samspill?» og «Hva karakteriserer det multimodale samspillet i elevtekstutvalget?» Datautvalget omfatter fem elevtekster som er valgt ut på bakgrunn av at disse representerer viktige trekk ved det samlede tekstutvalget tilsendt fra FUS. Dette ble gjort ut ifra en screening av om lag 150 elevtekster fra skriveoppgaven «Utetid». Skriveoppgaven etterspør et svar i form av et brev til forskerne ved NTNU (vedlegg 2). For å belyse problemstillingen og forskningsspørsmålene har jeg tatt utgangspunkt i teori om sosialsemiotikk og multimodalitet. Tilnærmingen vektlegger at skriving er meningsskaping hvor vi benytter oss av meningsskapende ressurser for å kommunisere og uttrykke mening. Denne teorien har vært utgangspunktet for utviklingen av analyseverktøyet som har vært brukt for å analysere både verbaltekst, tegning og samspillet. I forskningsprosessen har jeg vekslet mellom teori og empiri, jf. abduktiv tilnærming. Nærmere beskrevet har studiens empiri fortrinnsvis vært styrende i analyseprosessen, men jeg har også tillatt meg selv å gå tilbake til teorien for å tilpasse innholdet i analysetabellen. Det var teorien som i utgangspunktet lå til grunn for analysetabellen (figur 2) og således blitt tilpasset ut fra teori om multimodalitet og sosialsemiotikk. For å analysere hvordan verbaltekst og tegning sammen skaper mening, har jeg brukt begrepene funksjonell spesialisering og informasjonskobling som kohesjonsmekanisme (jf. Løvland, 2007, s. 26; van Leeuwen, 2005, s. 219). Studien viser at elevene har benyttet seg av ulike meningsskapende ressurser i både verbaltekst og tegning for å bygge ut meningsinnhold. Analysen viste funn på at det fortrinnsvis var en åpenbar tematisk sammenheng mellom modalitetene i de multimodale elevtekstene og hvor verbalteksten har størst funksjonell tyngde. I noen av elevtekstene kan man konkludere med at det multimodale samspillet kan karakteriseres ved funksjonell spesialisering, hvor tegningen tydeliggjør det verbalspråklige innholdet. Det er da en tematisk sammenheng, altså koherens mellom verbaltekst og tegning.
dc.description.abstractThis master's thesis is about how students in beginner writing create meaning through linguistic choices in verbal text and drawing. The data material consists of a text selection from a writing assignment collected by the FUS project. I have worked based on the problem: "How is the meaningful content developed through various resources for developing meaning in a selection of student texts from 1st grade?" In addition, I have based my findings around two subordinate research questions: "In what ways do students express meaning using verbal text and drawing, individually and in interaction?" and "What characterizes the multimodal interaction in the student text selection?" The data sample includes five student texts that have been selected on the basis that these represent important features of the overall text sample sent from FUS. This was done based on a screening of about 150 student texts the writing assignment “Utetid”. The assignment requests a written answer in the form of a letter to the researchers at NTNU (attachment B). To shed light on the problem angle and subordinate research questions, I have based my research on the theories surrounding social semiotics and multimodality. The approach emphasizes that writing is creating meaning where we use resources for developing meaning to communicate and express meaning. This theory is the base for the development of the analysis tool that has been used to analyze both verbal texts, drawing and the interaction. In the research process, I have alternated between theory and empiricism, cf. abductive approach. In more detail, the empirical data of the study have primarily been governing in the analysis process, but I have also allowed myself and used the theory actively to further develop the table. The original development of the analysis table (figure 2) has been based on the theory of multimodality and social semiotics. To analyze how verbal text and drawing together create meaning, I have used the terms functional specialization and information linking as a cohesion mechanism (cf. Løvland, 2007, p. 26; van Leeuwen, 2005, p. 219). The study shows that the students have used various resources to expand the meaning content in their texts. In most student texts, which consist of both verbal text and drawing, one does not find an obvious thematic connection, and the verbal text has the greatest functional weight. In some of the student texts, one can conclude that the multimodal interaction can be characterized by functional specialization, where the drawing clarifies the verbal language content. It is then a thematic connection, coherence between verbal text and drawing.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title"fant deg" "uretferdi!" En analyse av begynnerskriveres meningsskaping gjennom språklige valg i verbaltekst og tegning
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel