Barn som pårørende til kreftsyk forelder
Abstract
Hensikt: Hensikten med denne bacheloroppgaven var å undersøke hvordan kommunikasjon og informasjon kan bidra til økt mestring hos barn i alderen 6-12 år, som er pårørende til kreftsyk forelder. I tillegg til å få mer kunnskap om deres opplevelser og reaksjoner ved forelderens sykdom.
Metode: Det er blitt gjort en litteraturstudie som baserer seg på pensumlitteratur, selvvalgt litteratur, samt nyere og relevante forskningsartikler for å kunne belyse problemstillingen.
Artiklene er blitt funnet gjennom godkjente databaser og har blitt kvalitets- og etisk vurdert.
Resultat: Barn uttrykker et stort behov for kommunikasjon og informasjon fra starten av, for å føle seg inkludert og ivaretatt. Også for å kunne tilegne seg den kunnskapen de trenger for å få en bedre forståelse over situasjonen og dermed klare å mestre den bedre. De har behov for å snakke om situasjonen og sine følelser, der foreldrene er deres hovedkilde til informasjon, men barna ga også uttrykk for å snakke med andre som har mer kunnskap på området, og som er utenfor familien.
Konklusjon: Barn trenger kommunikasjon og informasjon som er tilpasset deres alder og modenhet for å kunne forstå og mestre situasjonen. Dette kan bidra til økt mestring, og forhindre videre belastning og problemutvikling. Purpose: The purpose with this bachelor was to examine how communication and information can help children 6-12 years old, who is next of kin to a parent diagnosed with cancer. In addition to get more knowledge about their experiences and reactions linked to their parent’s disease.
Method: There has been written a literature study based on curriculum, chosen literature, in addition to newer and relevant research to enlighten the issue. The articles have been found through approved databases and have been rated based on quality and ethics.
Result: From the beginning children is expressing a need for communication and information to feel included and taken care of. To be able to acquire the knowledge they need to better understand the situation and as a result handle it better. They have the need to talk about the situation and their emotions, where their parent’s is their main source of information. But they also expressed the need to talk to other which have more knowledge on the subject and are not family.
Conclusion: Children needs communication and information customized for their age and their level of maturity to be able to understand and master the situation. This can help them and prevent further development of problems.