Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDagsland, Sindre
dc.contributor.authorEggen, Ingrid Aasheim
dc.date.accessioned2022-09-03T17:20:06Z
dc.date.available2022-09-03T17:20:06Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:113334384:37302457
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3015582
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractHensikten med denne studien har vært å undersøke skriveoppgaver i norskfaget, basert på læreverket Nye Zeppelin, for 3. og 4. årstrinn. Dette læreverket er skrevet etter, og basert på den nye læreplanen Kunnskapsløftet 2020, også kalt Fagfornyelsen. Studien har satt søkelys på skriveoppgaver innenfor ulike sakprosasjangre, og analysert disse ut fra Otnes (2013, 2015b) sine perspektiver på begrepene skriveroller og mottakerinstans. Ut fra disse begrepene ble oppgavens omdreiningspunkt og fokus mot den kommunikative skrivingen i skolen, og dette kom frem i studiens problemstilling: «Hvordan inviterer skriveoppgavene i Nye Zeppelin til kommunikativ skriving på 3. og 4. trinn?» Tilknyttet denne problemstillingen har oppgaven rettet seg mot to forskningsspørsmål, som fokuserer på hver av de to analysebegrepene skriveroller og mottakerinstans. Disse forskningsspørsmålene lød som følger: «Hvordan kommer ulike skriveroller frem i skriveoppgavene?» og «På hvilken måte synliggjør skriveoppgavene mottakerinstansen?» Det ble benyttet en kvalitativ forskningsmetode for å besvare problemstillingen, nærmere bestemt en kvalitativ dokumentanalyse. Studien fokuserte dermed på språkboka og den tilhørende arbeidsboka for både 3. og 4. trinn i læreverket Nye Zeppelin. Valget om å inkludere to trinn ble tatt på bakgrunn av at disse to trinnene jobber under felles kompetansemål i læreplanen. Funnene i studien viser at læreverket Nye Zeppelin legger opp til lite variasjon i skriverrollene som blir formulert til de ulike skriveoppgavene i sakprosasjangrene. De fire skriverrollene som ble benyttet i analysen var «ekspertrollen», «fagforfatteren», «medborgeren» og «empatikeren» (Otnes, 2015b). Funnene viser blant annet at det er skriverollen eksperten dominerer i denne empirien, med hele 21 av 36 oppgaver. Mens de tre andre skriverrollene så vidt ble representert. Den samme empirien ble brukt for å analysere mottakerinstansen i skriveoppgavene. Her fokuserte analysen på fire hovedkategorier av mottakere: «kjente og ukjente mottakere» (Otnes, 2013; Matre, Solheim & Otnes, 2021), i tillegg til «tenkte og reelle mottakere» (Iversen & Otnes, 2021). Funnene i mottakerinstansen tyder på at det å formulere mottakere i skriveoppgavene i læreverk, er vanskelig. I empirien dominerte skriveoppgaver som formulerte ukjente og tenkte mottakere, mens det ikke var like mange oppgaver hvor det legges opp til at elevene får muligheten til å skrive tekster til kjente og reelle mottakere. Både funnene i fordelingen av skriverrollene og mottakere i skriveoppgavene, sier noe om hvordan læreverket Nye Zeppelin legger opp til kommunikativ skriving på de to trinnene.
dc.description.abstractThis thesis will explore the issue of communicative writing in the writing assignments in the Norwegian subject, based on the teaching material «New Zeppelin», for 3rd and 4th grade. This teaching material is written after, and based on the new curriculum «Kunnskapsløftet 2020», also known as «The Renewal of the Curriculum». Thus, the paper looks at the research question: "How does the writing assignments in New Zeppelin invite to communicative writing for 3rd and 4th grade?" In line with this research question, the study has focused on writing assignments within various non-fiction genres, and analyzed them based on Otnes' (2013, 2015b) perspectives on writing roles and recipients of texts. As a result, the study explore those non-fiction writing assignments in the light of «how does the writing roles appears in the writing assignments»? and «in what way does the writing assignments visualize the recipients of the texts?». In this paper a qualitative research method was applied to answer the research question in the study, more specifically a document analysis. For that reason, the study focused on the textbook and its belonging workbook, for both 3rd and 4th grade in the teaching material New Zeppelin. In addition, textbooks and workbooks for both grades were included seeing as the two work under common competence aims in the curriculum. The findings of the study shows that this teaching material applies little variation to the writing roles that are formulated for the writing assignments in the non-fiction genres. The four writing roles used in the analysis were «the expert role», «the professional author», «the fellow citizen» and «the empathic» (Otnes, 2015). The findings have shown, among other things, that the writing role «the expert» dominates in the data taken from these teaching books: excelling with 21 of 36 assignments. This left the remaining three writing roles barely represented and with only a few assignments each. The recipients were analyzed using the same 36 writing assignments. Here, the analysis focused on four main categories of recipients: «known and unknown recipients» (Otnes, 2013; Matre, Solheim & Otnes, 2021), and «imaginative and real recipients» (Iversen & Otnes, 2021). The findings indicated that forming recipients in writing assignments in teaching materials is very difficult. In the data of the study, assignments that used unknown and imagined recipients dominated, while there were not as many assignments wich formulated real and known recipients. Both the findings in the distribution of the writing roles and the recipients in the writing assignments say something about how the teaching material «Nye Zeppelin» contributes to assignments in communicative writing for the two grades.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKommunikativ skriving på 3. og 4. trinn
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel