Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFaxvaag, Arild
dc.contributor.advisorLindseth, Frank
dc.contributor.authorKalland, Beate
dc.contributor.authorLarssen, Birgitte Isey
dc.contributor.authorKnarbakk, Siw Renate Norum
dc.date.accessioned2022-09-03T17:19:16Z
dc.date.available2022-09-03T17:19:16Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:107357343:47747767
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3015566
dc.description.abstractBakgrunn Det er en høy forekomst av hjertesvikt over hele verden. Til tross for avansert medisinsk, farmakologisk og kirurgisk behandling, er pasientresultatene dårlige og sykehusinnleggelsene høye. Pasientrollen har endret seg, og i dagens samfunn er vi mer delaktige og involverte i egen helse og behandling. Digitale løsninger og tjenester kan være en tilnærming for å kunne følge opp og støtte pasienter med kroniske lidelser mens de bor hjemme. Dette kan potensielt bidra til økt livskvalitet, økt mestring av helsetilstand og sykdomsforebygging for den enkelte, og i et samfunnsmessig perspektiv vil det kunne bidra til økt kvalitet, bedret ressursutnyttelse og styrket produktivitet. Hensikt Hensikten med oppgaven er å beskrive, designe og gjøre en validering av et konsept for digital tvilling for oppfølging av hjemmeboende pasienter med hjertesvikt. Målet er å finne løsninger på utfordringene man ser i dagens behandling og oppfølging av hjertesviktpasienter, samtidig som man øker egenomsorgen til denne pasientgruppen. Metode Det er brukt litteraturstudie som metode i første del av studien, dette for å skaffe en oversikt over eksisterende kunnskap. Det er også utviklet en prototype av en applikasjon for hvordan et produkt er tenkt til kommunikasjon mellom pasient og dens digitale tvilling. I tillegg er det brukt kvalitativ metode, her intervju og observasjon, for innsikt, forståelse og meninger fra informanter etter utprøvelse av prototype. Resultater Det er store variasjoner i norsk hjertesviktbehandling. Det er flere utfordringer knyttet til oppfølging av pasienter, kostnader og det er mange reinnleggelser. Rapporter viser at det i løpet av de siste tre årene ikke har vært den bedringen man helst skulle ha sett med tanke på et tilbud med høy kvalitet, og et likt tilbud til alle pasientene. Samtidig ser man en økning i antall eldre og en reduksjon i antall helsepersonell. Løsningen her kan være bruk av digital tvilling-teknologi, dette har aldri vært gjort før med tanke på pasienter med hjertesykdommer, og er nyskapende teknologisk løsning på dagens utfordringer. Konklusjon Studien viser at digital tvilling-teknologiske løsninger kan bidra til å øke egenomsorgen hos hjemmeboende hjertesviktpasienter. I tillegg kan det virke sykdomsforebyggende for den enkelte pasienten, og redusere antallet reinleggelser, som igjen fører til lavere kostnader, bedre ressursutnyttelse, og styrket produktivitet i helsevesenet.
dc.description.abstractIntroduction There is a high incidence of heart failure worldwide. Despite advanced medical, pharmacological and surgical treatment, patient outcomes are poor. The patient role has changed, and in today's society, we are more involved and involved in our own health and treatment. Digital solutions and services can be an approach to follow up and support patients with chronic disorders while living at home. This can potentially contribute to increased quality of life, increased coping with the state of health and disease prevention for the individual, and from a societal perspective it can contribute to increased quality, improved resource utilization and strengthened productivity. Purpose The purpose of the thesis is to describe, design and validate a concept for digital twin for follow-up of patients living at home with heart failure. The goal is to find solutions to the challenges seen in the current treatment and follow-up of heart failure patients, while at the same time increasing the self-care of this patient group. Methods As a method, there has been used literature study in order to obtain an overview of existing knowledge. A prototype of an application has also been developed for how a product is intended for communication between the user and its digital twin. In addition, a qualitative method has been used, here interview and observation, for insight, understanding and opinions from informants after testing the prototype. Results There are large variations in Norwegian heart failure treatment. There are several challenges associated with follow-up of patients, costs and there are many readmissions. Reports show that during the last three years there has not been the improvement one would have preferred to see in terms of a high-quality service and an equal service to all patients. At the same time, there is an increase in the number of elderly people and a decrease in the number of health personnel. The solution here can be the use of digital twin technology. This has never been done before with patients with heart disease, and is an innovative technological solution to today's challenges. Conclusion The study shows that digital twin technology solutions can help increase self-care in home-based heart failure patients. In addition, it can have a disease-preventing effect on the individual patient, and reduce the number of readmissions, which in turn leads to lower costs, better resource utilization, and increased productivity in the health care system.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan kan digital tvilling teknologi bidra til bedre egenomsorg for pasienter med hjertesvikt?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel