Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDiesen, Even Igland
dc.contributor.authorRotabakk, Tanja
dc.date.accessioned2022-09-02T17:21:14Z
dc.date.available2022-09-02T17:21:14Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:113334384:14962106
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3015531
dc.description.abstractDenne masteroppgaven tar for seg begrepene litteratur, danning og kultur i den russiske og norske læreplanen. Ved å gjennomføre en innholdsanalyse skal jeg se på problemstillingen: «Hvordan kan litteratur-, dannings- og kultursynene forstås i den russiske læreplanen, og hvordan kan disse sammenlignes med norskfaget og overordnet del i LK20?». Gjennom disse begrepene skal teksten se på opplæringens kulturelle dimensjon og hvordan kultur, danning og litteratur knyttes med blant annet Wolfgang Klafki sitt danningsbegrep. Samtidig undersøker teksten litteratursynet og litteraturundervisningen i den russiske læreplanen som er noe spesielt og fascinerende å se på, fra et norskdidaktiskperspektiv. Gjennom denne oppgaven skal teksten også undersøke om den russiske læreplanen viser noen tegn til at Russland isolerer seg fra resten av omverdenen. Dette gjøres ved å se på hvilken litteratur det finnes i kanon og hva det legges vekt på i overordnet del i den russiske læreplanen. Funnene viser til flere likheter mellom læreplanene, samtidig vektlegges det forskjellig når det kommer til hvilke verdier som er viktige for hver nasjon, samt hva som legges i litteratur, dannings- og kulturperspektivet. Funnene viser også til hvilken dreining utdanningen i Russland har tatt etter den nye revideringen av læreplanen.
dc.description.abstractThis master’s thesis addresses the concepts of literature, Bildung, and culture in the Russian and Norwegian National curricula. By conducting a content analysis, I have addressed the following research question: “How can views on literature, Bildung, and culture be understood in the Russian National curriculum, and how can these be compared with the Norwegian subject and the core curriculum in LK20?” Through these concepts, the thesis will look at the education’s cultural dimension and how culture, Bildung, and literature are linked through Wolfgang Klafki’s concept of Bildung. Simultaneously, this thesis will address the view of literature and teaching literature in the Russian National curriculum, which is remarkable and fascinating to investigate from a Norwegian didactic perspective. Through this thesis, the text will also examine whether the Russian National curriculum shows any signs of Russia isolating itself from the rest of the world by looking at what literature is in the canon and what is emphasized in the core curriculum in the Russian National curriculum. The findings refer to several similarities between the curricula, at the same time the emphasis is placed differently when it comes to which values are important for each nation. As well as what is placed in the literature, Bildung and cultural perspective. The findings also refer to the shift in education in Russia following the new revision of the National curriculum.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title"Patriotisk utdanning og nasjonal identitet" En komparativ innholdsanalyse av litteratur-, dannings- og kulturperspektivet i den norske og russiske læreplanen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel