Show simple item record

dc.contributor.advisorNorvik, Monica.
dc.contributor.advisorVulchanova, Mila.
dc.contributor.authorSivertsen, Berit.
dc.date.accessioned2022-09-02T17:20:42Z
dc.date.available2022-09-02T17:20:42Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:111773151:23369016
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3015520
dc.description.abstractSammendrag Bakgrunn: New Reynell Developmental Language Scales (NRDSL) er et språkkartleggingsverktøy, som ble utgitt i Norge i 2019. Formålet med bruk av kartleggingsverktøyet er tidlig identifisering av eventuelle språkvansker eller forsinket språkutvikling (Vulchanova, Vulchanov & Nilsen, 2019). NRDLS gjenspeiler den siste forståelse og viten om typisk og atypisk språkutvikling hos barn. Den første versjonen av språktesten Reynell Developmental Language Scales (RDLS) ble utviklet i Storbritannia i 1969. Språktesten har siden den kom, blitt revidert flere ganger. Den første norske versjonen av RDLS er basert på den engelske versjonen fra 1973 (Hagtvet og Lillestølen, 1985). Denne versjonen ble utgitt i Norge i 1985, og er en test som fortsatt er i bruk. I 2017-2018 ble NRDSL oversatt og tilpasset til norsk og standardisert for bruk på barn med norsk som morsmål, for første gang siden 1985 (Vulchanova, Vulchanov & Nilsen, 2019) det er denne versjonen denne oppgaven bygger på. Noe av det som er nytt i NRDLS er tilleggsmanualen «Veiledning for vurdering av språk hos barn som er flerspråklige» (engelsk: Multilingual Toolkit). Formål: Kartleggingsverktøy som finnes i Norge i dag er kritisert for å ikke være tilpasset flerspråklige barn. Det blir sagt at de ulike språkkartleggingsverktøyene ikke er egnet til å kartlegge alle barn i barnehagen for alle formål. Hvis man skal kartlegge barns språkferdigheter, må kartleggingsverktøyet være egnet til sitt formål. Med dette bakteppe ønsket jeg å undersøke hvorvidt NRDLS samt Multilingual Toolkit utstyrer logopeder og andre fagpersoner med nødvendige ressurser til å kartlegge språk til flerspråklige barn. Problemstilling: «Er nye Reynell språktest et egnet verktøy for kartlegging av flerspråklige barn?» Metode: For å finne svar på problemstillingen har jeg anvendt semistrukturert intervju. Jeg benyttet stegvis-deduktiv induktiv metode for analyseringen av empirisk data (Tjora, 2021). Utvalget består av tre informanter, hvorav to er logopeder og en er PP-rådgiver. Resultat: Med NRDLS har vi fått et språkkartleggingsverktøy, som er lett å administrere, har fine bilder og konkreter som appellerer godt til barn, noe som etter mine funn står i kontrast til RDLS. NRDLS kartlegger, som den eneste språktesten både impressive og ekspressive sider av språket. Bruker vi denne testen kan det spare barn for antall tester. Mine resultater tyder likevel på at NRDLS ikke bør brukes alene til å avgjøre om flerspråklige barn med mistanke om utviklingsmessige språkforstyrrelser skal utredes videre. Å utvikle språktester med egne normer for tospråklige er så å si en umulig oppgave. Mine funn viser at et tett samarbeid med foreldre er viktig i forhold til å innhente informasjon om barnets morsmål og familiens kultur når barnet er flerspråklig.
dc.description.abstractAbstract Background: New Reynell Developmental Language Scales (NRDSL) is a test instrument which was released in Norway in 2019. The purpose of using the test instrument is early identification of any language difficulties or delayed language development (Vulchanova, Vulchanov & Nilsen, 2019). NRDLS reflects the latest understanding and knowledge of typical and atypical language development in children. The first version of the Reynell Developmental Language Scales (RDLS) was published originally in the UK in 1969. The language test has been revisited several times since its release. The first Norwegian version of the RDLS is based on the English version from 1973 (Hagtvet and Lillestølen, 1985). This version was released in Norway in 1985 and is a test that is still in use today. In 2017-2018, the NRDSL was translated and adapted into Norwegian and standardized for use in children with Norwegian as their native language. This task is based on the translated state of the art version for the first time since 1985 (Vulchanova, Vulchanov &Nilsen, 2019) One of the new features of NRDLS is the additional manual "Multilingual Toolkit. Aim: The test instrument found in Norway today have been criticized for not being adapted to multilingual children. The various language tests are not suitable for testing all children in kindergarten for all purposes. If one is to test children's language skills, the test instrument must be suitable for its purpose. Against this backdrop, I wanted to investigate whether NRDLS as well as Multilingual Toolkit equip speech therapists and other professionals with the necessary resources to tracking language development in multilingual children. Research Problem: "Is The New Reynell Language Scales a suitable test for mapping multilingual children?" Method: A semi-structured interview was used to obtain data material. For analysis of empirical data, I have used a stepwise-deductive inductive approach (Tjora, 2021). The selection consists of three informants, two speech therapists and one educational psychologist. Result: With NRDLS we have a language mapping tool, which is simple to manage, has high quality images and concretes that appeal well to children; which in my findings contrasts with RDLS. NRDLS maps as the only language test both in terms of comprehension and production aspects of the language. The NRDLS test can save children of going through multiple tests. My results suggest that NRDLS should not be used alone to determine whether multilingual children with suspected developmental language disorders should be investigated further. Developing language tests with their own standards for bilinguals is almost an impossible task. My findings show that working closely with parents is important in relation to obtaining information about the child's native language and the family culture when the child is multilingual.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleThe New Reynell Developmental Language Scales Er den nye Reynell språktest et egnet verktøy for kartlegging av flerspråklige barn?
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record