Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNordøy, Ingrid Marie
dc.contributor.authorFlatøy, Camilla
dc.date.accessioned2015-09-24T08:14:49Z
dc.date.available2015-09-24T08:14:49Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/301524
dc.description.abstractI denne oppgaven er fokuset rettet inn mot forbruket av luksusvarer hos unge voksne. Vi har en todelt problemstilling, hvor den første delen er rettet inn mot det generelle forbruket av luksusvarer hos unge voksne. Dernest er den andre delen fokuserer på hvorvidt det finnes forskjeller mellom kvinner og menn når det kommer til forbruk og holdninger av luksusvarer. Det har blitt utført både kvalitativ og kvantitativ undersøkelser. Den kvalitative undersøkelsen ble utført i forkant av den kvantitative, dette for å få en dypere forståelse for temaet, slik at den kvantitative undersøkelsen kunne bli utført på best mulig måte. Det ble gjennomført fire dybdeintervjuer, hvor informantene var alle studenter ved Høgskolen i Ålesund. Her var også kjønnsfordelingen likt fordelt med to av hvert kjønn. Ved spørreundersøkelsen ble nettjenesten SurveyMokey.com brukt, dernest ble den sprett gjennom sosiale medier, da sosiale medier ofte er plattformer som unge voksne er hyppig brukere av. Resultatene fra undersøkelsen samt dybdeintervjuene, viser at forbruket hos unge voksne er nokså høyt, der forbruket er noe høyere hos menn enn hos kvinner. Kriterier som er satt for kjøp av luksusvarer er i all hovedsak spørsmålet om kvalitet og design, deretter viser teorien og undersøkelsen at kriteriene for forbruke av luksusvarer er multi- dimensjonalt sammensatt. Sosiale faktorer samt funksjonelle er lagt til grunn for forbruket. Funn fra undersøkelsen viser også at referansegruppen «venner» var den mest påvirkningsrike gruppen for respondentene i denne undersøkelsen blant begge kjønn, hvor hen referansegruppen ”Media” også er fremtredende.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/*
dc.subjectStudentnb_NO
dc.subjectUnge voksnenb_NO
dc.subjectLuksusvarernb_NO
dc.subjectProduct familiaritynb_NO
dc.subjectProduct Quality and Pricenb_NO
dc.titleForbruk av luksusvarer hos unge voksnenb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213nb_NO
dc.source.pagenumber97nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge