Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorØsterlie, Ove.
dc.contributor.authorWard, Sivert Enes.
dc.date.accessioned2022-08-31T17:20:57Z
dc.date.available2022-08-31T17:20:57Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:109318687:44114597
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3014822
dc.description.abstractTemaet for denne masteroppgaven er naturferdsel og friluftsliv, sett ut ifra et læringsperspektiv i kroppsøvingsfaget. I den forbindelse belyses følgende problemstilling: Hvordan legger kroppsøvingslærere på ungdomstrinnet til rette for læring i naturferdsel og friluftsliv? Natur og friluft er en undervisningsarena med store kontraster til det tradisjonelle klasserommet, noe som gir rom for alternativ undervisning og læring. Med dette som bakgrunn er prosjektet designet med mål om å utforske hvordan et utvalg kroppsøvingslærere legger til rette for læring i møte med en slik undervisingsarena. Avhandlingens teoridel er bygget på fagfornyelsen i kroppsøving, fenomenet erfaringslæring og Goodlads (1979) begrepssystem for læreplananalyse. I tillegg tar teksten for seg begrepet læring, knyttet til progresjon og kroppsøving. Kvalitativ forskningsmetode har vært utgangspunkt for datainnsamling, der det har blitt gjennomført tre semistrukturerte intervjuer med nåværende kroppsøvingslærere på ungdomstrinnet. Ved bruk av en refleksiv tematisk analysemetode har datamaterialet blitt videre behandlet før presentasjon og diskusjon av resultater. Resultatene i forskningen viser til flere interessante fremgangsmåter for å skape læringssituasjoner i naturferdsel og friluftsliv. Med stor handlingsfrihet i planleggingen forteller respondentene hvordan de tilrettelegger undervisningen ut ifra egne interesser og kompetanser. Dette blir gjort ved å bryte kompetansemål ned til delmål og utvikle årsplaner. Samtidig legges det stor vekt på progresjon i undervisningen, som en viktig faktor for å optimalisere elevenes læring. Samtlige respondenter gir uttrykk for at hensiktsmessige læringsprosesser i natur og friluft bygger på elevenes erfaringer. Dette gjør at læreren inntar en rolle der oppgaven er å skape opplevelser for elevene og å være veiledende i refleksjonsprosessen. I tillegg kommer det frem hvordan læring av bestemte ferdigheter er sentralt for å kunne nå kroppsøvingsfagets overordnede målsetning.
dc.description.abstractThe focus of this master’s thesis is nature wandering and outdoor life as seen through the lens of physical education learning (PE). The research issue is: How can junior high school PE teachers assist learning in areas such as nature wandering and outdoor life? Nature and outdoor life provide an interesting contrast to the traditional classroom. This allows teachers to create alternative and varied lessons. As a result, this master’s thesis investigates how PE teachers facilitate learning in nature wandering and outdoor life. For the discussion section, theoretical approaches such as the Norwegian curriculum, experiential learning, and Goodlad’s (1979) curriculum inquiry are important. In addition, the work discusses the concept of learning as it relates to progression and PE. To answer the research issue a qualitative study was conducted that used semi-structured interviews with three participants. The data was analysed using a reflexive thematic method before the results were presented and discussed. The results indicate multiple interesting ways to create learning situations in nature wandering and outdoor life. Teachers have a big scope for action which mean they can use their own competence and interests in teaching. Some of the respondents describe how they create subgoals and annual plans to optimize students learning. Progression appears to be a key teaching element. Large sections of the text describe how outdoor learning frequently revolves around students’ experiences. A form of learning which makes the teacher an organiser and supervisor. In the end, the findings demonstrate how specific abilities must be learned to achieve the purpose of physical education.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKroppsøvingslæreres syn på læring i naturferdsel og friluftsliv, sett i lys av fagfornyelsen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel