Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAarsand, Pål
dc.contributor.authorHolm, Malin
dc.date.accessioned2022-08-31T17:20:47Z
dc.date.available2022-08-31T17:20:47Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110002054:37574115
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3014816
dc.description.abstractDenne studien setter søkelyset på lærerarbeidet i kroppsøvingsundervisning. Kroppsøvingsundervisning er et praktisk estetisk fag og krever en annen organisering enn teoretisk undervisning i klasserommet (Brattenborg & Engebretsen, 2021). Faget stiller dermed store krav til lærerrollen, og formålet med denne studien er å undersøke hvordan læreren arbeider med tilpasset opplæring og inkludering, og hvilke verktøy som kan benyttes i prosessen. Verktøy forstås her som redskaper læreren har til rådighet i undervisningen (Helstad & Øiestad, 2017; Skrøvset & Slettbakk, 2019). Dette kan være både små grep som det å gi elevene et smil, eller det kan være store grep som lærerens kompetanse i undervisningsfaget. Gjennom å undersøke hvilke verktøy læreren benytter i arbeidet med tilpasset opplæring og inkludering, kan en forhåpentligvis konkretisere hvordan en kan jobbe med begrepene. Begrepene er omfattende og står sentralt i dagens skole, likevel oppleves de like konkretisert (Damsgaard & Eftedal, 2015). Denne studien ønsker derfor å undersøke hvordan en kan jobbe med disse svevende begrepene i håp om til en viss grad konkretisere dem. Problemstillingen som søkes besvart er: “Hvordan arbeider læreren med tilpasset opplæring og inkluderende læringsmiljø i faget kroppsøving?” Studien bygger på et etnometodologisk perspektiv der en studerer hvordan mennesker samhandler med hverandre i hverdagslige aktiviteter (Aarsand & Schofield, 2021) og et videografisk perspektiv der en anser kontekst som fundamentalt for å skape mening til samhandling (Knoblauch & Schnettler, 2012). For å belyse problemstillingen ble det gjennomført videoobservasjoner av fire undervisningstimer i kroppsøving, følgende av sekvensiell analyse. Med utgangspunkt i studiens empiri og teoretiske bakgrunn blir funnene presentert gjennom følgende aspekt: “lærerens arbeid med organisering og tilrettelegging”, “lærerens arbeid med positivt læringsmiljø” og “lærerens arbeid med struktur og regler”. I analysen blir det synlig hvordan læreren arbeider med tilpasset opplæring gjennom valg, tilrettelegging og organisering av aktivitetene. Aktivitetene preges av fleksibilitet og åpner opp for flere løsninger, og kan dermed romme en større bredde av elevmangfoldet. Variasjon i undervisningen kommer også frem som et vesentlig verktøy i analysen. I tillegg kommer det frem ulike verktøy som kan benyttes i utviklingen av elevenes læringsmiljø, slik som hvordan en kan skape god stemning og eksempler på hvordan en kan gi ros og anerkjennelse. Et eksempel som fremkommer i analysen er det å hilse på elevene på starten av timen ved bruk av navn, samt utrykke at det er godt å se dem. Et annet eksempel er det å ta seg tid til å småprate med elevene før undervisningen starter, en elevgruppe blir eksempelvis spurt om hvordan gårsdagens fotballkamp endte. I tillegg kommer undervisningens struktur til syne gjennom at læreren i oppstarten presenterer målet for timen, hvilke aktiviteter som skal gjennomføres, og hva de skal lære i løpet av timen. Dette er verktøy som legger grunnlag for forutsigbarhet i undervisningen. De ulike verktøyene i analysen er eksempel på hvordan en kan arbeide i kroppsøvingsundervisning med tanke på tilpasset opplæring og det å danne et positivt og inkluderende læringsmiljø. Da dette er viktig for elevenes trivsel i faget, samt holdninger med tanke på elevenes ønske om en fysisk aktiv livsstil (Kirk, 2005)
dc.description.abstractThis study highlights the role of the teacher in conducting physical education classes. Physical education is a practical aesthetic subject, which requires a different organization than theoretical teaching in the classroom (Brattenborg & Engebretsen, 2021). The subject thus places great demands on the role of the teacher, and the purpose of this study is to investigate how the teacher adapts physical education and creates a positive and an inclusive learning environment. This is a comprehensive concept that is central to today's school, which, however, is little concretized (Damsgaard & Eftedal, 2015). This study therefore wants to investigate how one can work with these floating concepts in the hope of concretizing them to a certain extent. The study addresses the following research question: "How does the teacher engage in adapted education and inclusive learning environment in the subject of physical education?" The study has an ethnomethodologic perspective, studying how people interact with each other in everyday activities (Aarsand & Schofield, 2021) and a videography perspective where the context is considered fundamental to creating meaning for interaction (Knoblauch & Schnettler, 2012). To answer the research question, four teaching sessions in physical education were filmed and sequentially analysed. Based on the study's empirical data and theoretical background, the results are presented through the following aspects: “the teacher's work with organization and facilitation”, “the teacher's work with a positive learning environment” and “the teacher's work with structure and rules”. The analysis, show how the teacher adapts the education through choice, facilitation and organization of the activities. The activities are characterized by flexibility, are open for multiple solutions and thus accommodate the student’s diversity. In addition, it emerges which tools the teacher uses in the development of the students' learning environment, such as good mood, praise and recognition. A good atmosphere in the learning environment is created through statements, actions and validation of the students, which again may lead to a positive and inclusive learning environment. The teacher for example starts by welcoming all the students in the beginning of the session, introduce the aims and what activities are planned for the session. This is an example of how to build relationship and structure in the teaching, and there will be more examples of how the teacher engage in the analysis. The various tools in the analysis are examples of how one can work in physical education teaching with a view to adapting to form a positive and common learning environment. As this is important for the students 'well-being in the subject, as well as attitudes regarding the students' desire for a physically active lifestyle (Kirk, 2005)
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLærerens verktøykasse - En videografisk studie av tilpasset opplæring og inkluderende læringsmiljø i kroppsøvingsfaget
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel