Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKnut Vesterdal
dc.contributor.authorHåkon Tømmervåg
dc.date.accessioned2022-08-30T17:20:14Z
dc.date.available2022-08-30T17:20:14Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:104870693:64258360
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3014559
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne samfunnsdidaktiske studien omhandler det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap i den norske skole. Studiens problemstilling er: Hvordan har opplevelsen av innføringen av det tverrfaglige teamet demokrati og medborgerskap vært for et utvalg lærere på videregående skole? Det har i tillegg blitt utarbeidet forskningsspørsmål som går på hvilke perspektiver lærerne har om temaet, utfordringer i arbeidet og refleksjoner om hvordan de mener temaet ytterligere kan styrke demokratiopplæringen. Dette for å gi en mer helhetlig innsikt i opplevelsen til lærerne når det kommer til innføringen og temaets forbindelse til demokratioppdraget i skolen. Studien bygges på en kvalitativ forskningsmetode med en fenomenologisk tilnærming. Datainnsamlingen ble foretatt over nett med det digitale verktøyet Zoom. Her ble det foretatt semistrukturerte intervjuer med tre lærere fra videregående skole. To av de tre informantene hadde en samfunnsfagsbakgrunn. Dette ble gjort for å få perspektiver både fra et fagfelt som ligger nært demokratiopplæringen og fra et annet fagområde. Det skulle bidra til å bedre belyse det tverrfaglige aspektet ved innføringen. Studien viser til at lærerne har et positivt syn på temaets viktighet og funksjonalitet i skolen, der de fremhever viktigheten av en bred demokratiopplæring som går lengre enn kunnskap om demokratiet som politisk system. Lærerne fremlegger likevel flere problemstillinger knyttet til implementeringen, der manglende oppmerksomhet rettet mot temaet er fremtredende. Det er med på å skape forhold som går mot en individualisert og tilfeldig tilnærming til innføringen. Et slikt utgangspunkt for praktiseringen av en viktig del av fagfornyelsen vil være uheldig for innføringens kvalitet. Studien løfter her frem et behov for mer samarbeidstid mellom lærere og en skoleledelse som i større grad bidrar mot at temaet skal utgjøre et grunnfundament i skolens pedagogiske profil.
dc.description.abstractThis master thesis has focused on democracy and citizenship as an interdisciplinary topic. The main research question was: What experience does teachers have on democracy and citizenship as an interdisciplinary topic. Three underlying research question were also included to portray a more comprehensive approach on the teachers’ experiences with the topic. These three questions were: teachers’ perspectives of democracy and citizenship as a topic, challenges faced teaching it, and reflections on how the topic can improve democracy’s role and function in Norwegian schools. The study is based on a qualitative research method, with a phenomenology approach. The data is collected from three semi structured interviews with teachers who works in upper secondary school. The interviews were conducted through the digital communication program Zoom. Two of the informants had a background from teaching social studies. This gave the study a deeper insight into the perspectives from a subject who has a strong connection with the interdisciplinary topic. The last informant had a different background, which gave the study another dimension when it came to analysing it from an interdisciplinary standpoint. The study found the teachers as supportive of the topic’s importance and function. They shared perspectives that portrayed democracy and citizenship as something more than just knowledge about democracy as a political system. That is within the ambitions of the core curriculum. The teachers still reflected upon many issues when it came to the implementation of the interdisciplinary topic. One of the fundamental issues were the lack of attention the topic had received throughout. This had led towards a more individualised and casual approach to the topic. An approach that is not systemised and worked with can be damaging for the quality of the implementation. The study highlights the need for more time for teachers to work together for a better understanding of what the topic should contain and how it should be taught. The study also suggest that school leaders will have a vital role to play with making the interdisciplinary topic an integral part of the school’s teaching.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLærerperspektiver på innføringen av demokrati og medborgerskap som tverrfaglig tema
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel