Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLund, Anette
dc.contributor.advisorUnander, Trine
dc.contributor.authorElde, Andrea Johannessen
dc.date.accessioned2022-08-27T17:19:48Z
dc.date.available2022-08-27T17:19:48Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110409962:33646569
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3013957
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en post-kvalitativ studie av digital tegning sitt didaktiske potensial i tegneopplæringen i grunnskolen. Hensikten med studien er å belyse hvordan digital tegning kan benyttes som en ressurs i tegneundervisningen, undersøkt gjennom egne erfaringer fra skapende arbeid i et digitalt tegneprogram. Med bakgrunn i dette har jeg formulert følgende problemstilling: Hvordan kan bruk av digitalt tegneprogram ha et didaktisk potensial i tegneopplæringen i grunnskolen? En undersøkelse fra et a/r/tografisk perspektiv. Med posthumanisme som vitenskapsteoretisk perspektiv, og a/r/tografi og auto-etnografi som metodologisk utgangspunkt, har jeg samlet inn et kunstnerisk datamateriale som danner studiens empiriske grunnlag. Forskningsmaterialet er generert gjennom fem ulike tegneutprøvinger, sammen med en skriftlig logg. Hver enkelt utprøving analyseres gjennom en a/r/tografi-inspirert analysemodell der jeg veksler mellom å posisjonere meg innenfor identitetene kunstner, forsker og lærer. Som kunstner og forsker er jeg opptatt av mine egne mestringserfaringer i møte med digital tegning, og som lærer drøfter jeg hvordan erfaringene kan si noe om potensialet som finnes for bruk av digital tegning i skolen. Funnene fra analysen diskuteres i lys av teori om tegneutvikling, undervisning og mestring, og knyttes videre til utfordringer i barns tegneutvikling. Studiens kunnskapsbidrag er innsikt i hvordan digital tegning kan brukes for å legge til rette for økt mestringsfølelse og tegneglede, ikke i konkurranse med analog tegning, men som et supplement og ressurs i tegneopplæringen.
dc.description.abstractThis master's thesis is a post-qualitative study of digital drawing's didactic potential in drawing education in school. The purpose of this study is to explore how digital drawing could be used as a resource in drawing classes, examined through hands-on experiences with a digital drawing program. Considering this, I have formulated the following research question: How might using a digital drawing program have a didactic potential in drawing classes in school? A study from an a/r/tographical perspective. Understood within the context of a post-humanistic epistemology, and a/r/tography and auto-ethnography as a methodological approach, I have collected artistic data to form the empirical basis for this study. Research material has been produced through five different drawing experiments, together with a written log. Each experiment is analyzed through an a/r/tography-inspired analysis model where I alternate between the roles of artist, researcher and teacher. As an artist and researcher, I am interested in personal mastery of digital drawing. As a teacher, I discuss how those experiences address the potential that exists for using digital drawing in a school setting. The results of the analysis are discussed in light of drawing development, teaching and mastery theory, as well as challenges in children's drawing development. The knowledge contribution of this study is an increased understanding of how digital drawing can be used to develop a sense of mastery and joy within drawing, not to compete with analog drawing, but as a supplement and resource in drawing instruction.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEt digitalt steg mot tegneglede. En a/r/tografisk studie av digital tegning sitt didaktiske potensial i tegneopplæringen i grunnskolen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel