Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMørk Røkenes, Fredrik
dc.contributor.authorBrnieh, Muhammad
dc.date.accessioned2022-08-26T17:20:01Z
dc.date.available2022-08-26T17:20:01Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:104870861:47693422
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3013927
dc.description.abstractSammendrag Til tross for stor interesse når det gjelder den skriftlige tilbakemeldingsprosessen for elever som skriver på andrespråk, er det få studier som har undersøkt hvordan elever oppfatter tilbakemeldinger for å utvikle og oppmuntre skrivingen deres. Hensikten med denne oppgaven er derfor å undersøke hvordan elever som lærer engelsk, forstår engelsk. En kvalitativ case-studie ble brukt for å fange opp studentenes synspunkter med tanke på de forskjellige funksjonalitetene bak skriftlige tilbakemeldinger, og for å gjøre oss oppmerksomme på de ulike faktorene som kan påvirke denne prosessen. Tjuefire deltakere ble spurt ut ved bruk av åpne spørsmål, etterfulgt av gruppeintervju med fem deltakere for å gå i dybden på hva verdifull skriftlig tilbakemelding vil si. Stedet er et norsk klasserom på en videregående skole midt i Norge, og trinnet er VG1, studiespesialisering. De samlede dataene fra begge metodene ble analysert sammen for å finne interesser og funn som krysset hverandre. Tematisk analyse viste at deltakerne vektla tre funksjonaliteter av skriftlig tilbakemelding. Disse tre faktorene er forståelige, balanserte og konstruktive tilbakemeldinger for å skape meningsfull tilførsel for at elevene skal utvikle seg og oppmuntres til å arbeide med skrivingen. I lys av andre studier, forsøker denne studien å gi en dypere forståelse av å gi og å oppfatte skriftlige tilbakemeldinger. Lærernes bakgrunn og meninger, og elevenes bakgrunn og dyktighet kan muligens påvirke tilbakemeldingsprosessen. Selv om det er generell enighet om den effektive skriftlige tilbakemeldingen i henhold til resultatene av denne studien, kan de andre faktorene påvirke de individuelle oppfatningene. Denne oppgaven gir et generelt innblikk i målbevisste skriftlige tilbakemeldinger som kan øke lærernes helhetlige bevissthet om hvordan man konstruerer systematiske kommentarer for å forbedre elevenes skriveferdigheter, og for å oppmuntre dem til å revidere og til å fortsette å skrive. Videre bør lærernes tilbakemeldingspraksis ta hensyn til de individuelle forskjellene når det gjelder å forstå skriftlige tilbakemeldinger. Alt i alt har denne studien demonstrert hvordan meningsfulle skriftlige tilbakemeldinger bør strebe etter å utvikle og motivere elevenes skriving. Studien har også vist at skriftlige tilbakemeldinger bør belyse kontekstualitetens rolle, i tillegg til elevenes og lærernes bakgrunn og meninger i påvirkningen av denne prosessen.
dc.description.abstractSummary Despite high interest in second language writers’ written feedback process, few studies have explored how learners perceive feedback to develop and encourage their writing, especially at the high school level. Therefore, this thesis seeks to investigate how foreign English language students perceive English written feedback. A qualitative case study was implemented to capture the students’ perspectives of the different functionalities of written feedback and make us aware of the various factors that can influence this process. Twenty-four participants were surveyed using open-ended questions followed by group interview with five participants to investigate in-depth the meaning of valuable written feedback. The setting is a Norwegian 11th-grade upper-secondary classroom in the middle of Norway, (VG1) general studies (studiespesialisering). The collected data from both methods were analyzed jointly to find cross interests and findings. Thematic analysis suggested that the participants have valued three functionalities of the written feedback. The three-valued factors are understandable, balanced, and constructive feedback to create a meaningful input for the students to develop and encourage their efforts for writing. However, in light of other studies, this study tries to provide a deeper understanding of giving and perceiving written feedback. The roles of contextuality, teachers’ background and beliefs, and students' background and level of proficiencies might influence the feedback process. Even though there is general agreement on the effective written feedback according to the results of this study, the other factors can affect the individual perceptions. This thesis suggests a general insight into the purposefully written feedback that can raise the teachers’ overall awareness of how to construct systematic interferences to enhance the students’ writing skills and encourage them to revise and continue writing. Furthermore, teachers’ feedback practices can hold an account for the individual differences in perceiving written feedback. In general, the study has demonstrated how meaningful written feedback should strive to develop and motivate students’ writing and illuminates the contextual role, in addition to the students' and teachers’ background and beliefs factors in influencing this process.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleHow do they perceive it?! A qualitative case study of the impact of English written feedback on students’ perception in the Norwegian classroom
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel