Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLund, Anette
dc.contributor.advisorUnander, Trine E.
dc.contributor.authorAndersen, Marit Baastad
dc.date.accessioned2022-08-25T17:20:03Z
dc.date.available2022-08-25T17:20:03Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110409962:37840158
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3013655
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en kvalitativ studie som undersøker prosessen med å lære seg en ny teknikk. I dette tilfelle er den aktuelle teknikken dreiing i leire. Læringsprosessen er utført som en dybdelæringsprosess. Dermed er undersøkelsen av begrepet dybdelæring en sentral del av forskningsprosjektet. Forskningsprosjektets problemstilling er: Hvordan kan jeg utvikle mine ferdigheter innen teknikken dreiing med leire, gjennom en dybdelæringsprosess? Problemstillingen undersøkes gjennom tre forskningsspørsmål: Hva er dybdelæring?, Hvilke steg går jeg gjennom for å oppnå dybdelæring? og Hva skal til for at mine dreide produkter er vellykkede? Gjennom en hermeneutisk-fenomenologisk vitenskapsteoretisk posisjonering har det praktiske arbeidet blitt dokumentert, og videre analysert gjennom en A/R/Tografisk matrise. Sammen med funn fra matrisen, og litteratur som omhandler dybdelæring, drøftes mine erfaringer fra læringsprosessen. Studiets hovedsakelige kunnskapsbidrag er bevisstgjøring av sentrale prinsipper for oppnåelse av dybdelæring. Masteroppgaven argumenterer for motivasjon, interesse, tilstrekkelig tid og god tilrettelegging som essensielt for oppnåelse av dybdelæring. Nøkkelord: Dybdelæring, Dreiing, Leire, Læringsprosess, Hermeneutisk-fenomenologi, A/R/Tografi.
dc.description.abstractThis master's thesis is a qualitative study that examines the process of learning a new technique. In this case, the current technique is throwing pots. The learning process is conducted as a deep learning process. Thus, the study of the concept of deep learning is a central part of the research project. My main research question for this project is: How can I develop my skills in the technique of throwing pots with clay, through a deep learning process? The main research question is studied through three sub-research questions: What is deep learning?, Which steps do I go through in order to achieve deep learning? and What does it take for my thrown pots to be successful? Based in hermeneutic phenomenology, my process of learning to throw has been documented, and further analyzed through an A/R/Tographic approach. Together with findings from the analyzes and literature based on deep learning, the experiences from the learning process regarding throwing pots are discussed. The main contribution of knowledge resulting from this study is raising the awareness around essential principles vital for achieving deep learning. This thesis argues that motivation, interest, sufficient time and good facilitation are essential components for achieving deep learning. Key words: Deep learning, Throwing, Clay, Learning process, Hermeneutic Phenomenology, A/R/Tography.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLeiren, hjulet og læringsprosessen En undersøkelse av dybdelæring gjennom egen læringsprosess
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel