Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVeelo, Nicole
dc.contributor.advisorRotli, T. Ingrid
dc.contributor.authorSæther, Margit
dc.date.accessioned2022-08-25T17:19:56Z
dc.date.available2022-08-25T17:19:56Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:112400045:37170505
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3013652
dc.description.abstractSammendrag Temaet for denne studien er læreres og barnevernspedagogers erfaringer med tverr-profesjonelt samarbeid i saker hvor barn har opplevd vold og/eller overgrep. Studien vektlegger hvordan de ulike profesjonene både har opplevd tverrprofesjonelt samarbeid og hvordan de mener at barn utsatt for vold og/eller overgrep kan få en tryggere skolehverdag. Hensikten bak studien har vært å gi en økt forståelse for- og kunnskap om hvordan disse barna må møtes i skolen, og hvor viktig det er at instansene rundt barnet samarbeider godt. Forskningsprosjektet bygger på fire kvalitative intervju med to lærere og to barneverns-pedagoger, samt teori om tverrprofesjonelt samarbeid og om barn som har opplevd vold og/eller overgrep. Studiens problemstilling er som følger «Hvordan kan det tverrprofesjonelle samarbeidet mellom lærer og barneverns-pedagog medvirke til at skolehverdagen for barn utsatt for vold og/eller overgrep oppleves tryggere?» Denne problemstillingen har gjennom semistrukturerte dybdeintervjuer blitt undersøkt og videre analysert ved hjelp av tematisk analyse. Oppgaven inneholder også en juridisk bakgrunn med et utvalg av lover som legger et rammeverk rundt dette forsknings-prosjektet. De sentrale funnene i studien viser at lærere og barnevernspedagoger begge ser nødvendighet og viktighet i at et tverrprofesjonelt samarbeid fungerer godt med tanke på barnets beste. Det fremkommer i studien at det er vanskelig å avdekke akkurat hva som har skjedd med barnet, og det kan derfor være vanskelig både for lærere og barnevern å hjelpe barnet fort nok og godt nok. Det kommer frem i intervjuene at begge profesjonene sliter med å både avdekke hva som har skjedd, samt hvilken form for vold som har foregått om barnet ikke forteller direkte. Dette kan tyde på at voldsformene som presenteres i oppgaven oppleves og uttrykkes på forskjellige måter for barnene det gjelder. Det er viktig å huske at dette er sett fra voksnes perspektiv, ikke fra selve barnet. Lovverket som lærere og barnevernspedagoger må forholde seg til er sentralt med tanke på å hjelpe det utsatte barnet i situasjoner hvor barnet forteller om vold og/eller overgrep. Videre viser funn fra studien at relasjonsbyggingen med de voksne rundt barnet er svært vesentlig for om barnet opplever skolen som en trygg plass å være.
dc.description.abstractAbstract The theme of this study is teachers' and child welfare services' experiences of interprofessional cooperation in cases where children have experienced violence and/or abuse. The study emphasizes how the various professions have both experienced interprofessional collaboration and how they can help children exposed to violence and/or abuse to experience school as a safe place. The purpose behind the study has been to provide an increased understanding of how important it is to have knowledge of how these children must be met in school, and how important it is that teachers and child welfare services work well together to help the child. This project is based on four qualitative interviews with two teachers and two persons from child welfare service, as well as theory about interprofessional collaboration and theory of children who has experienced violence and/or abuse. The issue that is the theme in this master-thesis is « How can the interprofessional collaboration between the teacher and child welfare services' contribute the school life for children who have experienced violence and/or abuse to feel safer? » Through semi-structured interviews, this issue has been investigated and further analysed using thematic analysis. In the thesis, there is a legal background with a selection of laws that provide a framework around this project. The key findings in the study show that teachers and child welfare services' both see the necessity and importance of an interprofessional collaboration working well with the best interests of the child in mind. The study shows that it is difficult to uncover exactly what has happened to the child, and it can therefore be difficult for both teachers and child welfare to help the child quickly and well enough. It emerges in the interviews that both professions struggle to uncover what has happened, as well as what kind of violence that has taken place, if the child does not tell directly. This may indicate that the selected forms of violence that are presented are both experienced differently for the child, but are also expressed variously among different children. It is important to remember that this is seen from an adult-view, not form the child itself. The legislation that both teachers and child welfare services must comply with, is central in terms of helping the child if the child talks about a situation of experiencing violence and/or abuse. Furthermore, findings from the study show that building good relations with the adults around the child is very important for whether the child experiences school as a safe place to be.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleTverrprofesjonelt samarbeid mellom lærer og barnevernspedagog - en kvalitativ studie av læreres og barnevernspedagogers erfaringer når det gjelder barn som har opplevd vold og/eller overgrep
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel