Show simple item record

dc.contributor.advisorEide, Kristin Melum
dc.contributor.authorHaugland, Oda Eriksen
dc.date.accessioned2022-08-25T17:19:32Z
dc.date.available2022-08-25T17:19:32Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:107178568:22799410
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3013642
dc.description.abstractI denne masteroppgaven presenteres det en nærstudie av hvordan grammatikk blir framstilt og presentert i norsklærebøkene for ungdomsskoletrinnet: Norsk 8-10 Grunnbok fra Cappelen Damm. Gjennom en kvalitativ tilnærming har jeg sett nærmere på hvordan ordklasser og setningsledd blir presentert i lærebokserien. I hvilken grad lærebøkene legger til rette for at elevene oppnår de relevante kompetansemålene om grammatikk fra læreplanen NOR01-06 for 10. trinn. Og i hvilken grad de tre lærebøkene bygger på hverandre og har en indre faglogisk struktur. Når man sammenligner mine resultater med tidligere forskning på grammatikkframstilling i læreverk, er det tydelig at kunnskapsstoffet i læreverket Norsk 8-10 har en positiv utvikling. Samtidig er det gjort noen forenklinger og magre beskrivelser som bare gir et overfladisk perspektiv.
dc.description.abstractIn this master's thesis, I have conducted a close study of how grammar is presented and explained in the Norwegian textbooks for the upper secondary school level: Norsk 8-10 from Cappelen Damm. I have looked more closely at how word classes and clauses are presented in the textbook series through a qualitative approach. The extent to which the textbooks facilitate the students' achievement of the relevant competence goals on grammar from the curriculum NOR01-06 for 10th grade. And the extent to which the three textbooks build on each other and have an internal subject logical structure. When comparing my results with previous research on grammar presentation in teaching materials, it is clear that the knowledge material in the teaching material Norsk 8-10 has a positive development. At the same time, there are some simplifications and meager descriptions have been made that only provide a superficial perspective.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title«Grammatikken skal være en systematisk og integrert del av norskfaget»
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record