Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorErrol Fyrileiv
dc.contributor.authorMaria Aarmo Brenne
dc.date.accessioned2022-08-24T17:20:10Z
dc.date.available2022-08-24T17:20:10Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110409962:23165325
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3013366
dc.description.abstractDette masterprosjektet har utgangspunkt i vaser i keramikk, og hvordan sandbunnens ulike teksturer kan danne inspirasjon som overflatetekstur på vaser laget i keramikk. For hver keramikkvase ble det valgt et inspirasjonsbilde som inspirasjon til ulik tekstur. I studien utforskes det hvordan man gjennom ulike teknikker og redskaper kan bruke teksturen til ulik type sandbunn som inspirasjon og overføre det til tekstur på vaser i keramikk. Gjennom verkstedarbeid høsten 2021 og våren 2022, ble det laget 13 vaser i keramikk. De seks vasene laget høsten 2021 utgjør et forprosjekt til de sju vasene som ble laget våren 2022. De sju vasene som ble produsert våren 2022 blir presentert i en egen utstilling på universitetet. Studien har en hermeneutisk posisjonering som utgangpunkt, og bruker practice led research som valgt metodologi. Ved å bruke ulike teknikker og redskaper ble teksturen på bildene overført som tekstur på vasene og dette ble dokumenter gjennom bilder og videoer på Instagramkontoen - @studiobrenne. I tillegg er det i studien gjort en skulpturanalyse, gjennom en analyse ved bruk av formalestetiske virkemidler. Til slutt er studiens didaktiske potensial drøftet. Gjennom bruk av autoetnografi som tilnærming har erfaringene fra studien og arbeidet i keramikkverkstedet blitt drøftet og vurdert opp mot begrepene tredimensjonalitet, tverrfaglighet og bærekraft. Målet med denne diskusjonen er å belyse hvordan erfaringene som er gjort på keramikkverkstedet og i forskningsprosessen kan brukes som veiledning ved undervisning i kunst og håndverk i grunnskolen.
dc.description.abstractThis master-thesis is based on how different texture of sand can be an inspiration as texture on ceramics vases. The study explores, through different techniques and tools, one can use the texture of different sand as inspiration and transfer it as texture on vases. Through a ceramic work done autumn 2021 and spring 2022, 13 vases were made. The six first vases constitute a preliminary project for the seven vases that were made spring of 2022. The seven vases made spring 2022 will be presented in an exhibition at the university. The study has a hermeneutic position and practice led research is the chosen methodology. Using various techniques and tools, the texture of the photos was transferred as texture to the vases, and this was documented through photos and videos on the Instagram account - @studiobrenne. In addition, a sculpture analysis was performed in the study, through an analysis using formal aesthetics tools. Finally, the didactic potential of the study is discussed. By using autoetnografi as an approach, the experiences from the research process and the ceramic work have been discussed and assessed against the concepts of three- dimensionality, interdisciplinarity and sustainability. The aim of this discussion is to shed a light on how the experiences gained through ceramic work and the research process can be used as a guide when teaching arts and crafts in primary school.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHavets Former
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel