Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSvendsen, Stine Helena Bang
dc.contributor.authorBroks, Elisabeth Dilling
dc.date.accessioned2022-08-24T17:20:08Z
dc.date.available2022-08-24T17:20:08Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:112400045:30857822
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3013365
dc.description.abstractIfølge statistikken er 1 av 20 barn utsatt for seksuelle overgrep (Redd barna, u.å.). Bekjempelse av seksuelle overgrep mot barn er en politisk prioritering, hvor skolen har en viktig rolle i forebyggende arbeid. Hvordan tematikken blir omtalt i læremidler vil derfor være av stor interesse (Skilbrei og Stefansen, 2018, s. 150-152). Problemstillingen for oppgaven er: «Hvilke diskurser for skolers forebyggende arbeid mot seksuelle overgrep ligger i læremidler i feltet?». Studiets metodologi er en kritisk diskursanalyse, med utgangspunkt i læremidler produsert av en interesseorganisasjon og et utvalg lærebøker etter læreplanen LK20. Utvalget består av fem videoer fra Redd Barna (Redd Barna, 2017) og til sammen seks lærebøker: Samfunnsfag 1+2 (Klepp, Sandberg, Steinset og Stoltenberg, 2020), Arena 1-2 (Eie og Lien, 2020), Refleks 1 (Bjerknes, Borge, Lie, Skjæveland, 2020), Refleks 2 (Bjerknes, Lie og Skjæveland, 2020), Refleks 3 (Fossum, Lie, Lyngvær og Skjæveland, 2021a) og Refleks 4 (Fossum, Lie, Lyngvær og Skjæveland, 2021b). I analysen identifiserte jeg tre diskurser: Kropp, følelser og barns rettigheter. Funnene gjort i analysen viser at diskursene tar en form som påvirker føringene for skolers forebyggende arbeid mot seksuelle overgrep. Diskursene påvirker hva barn lærer om kropp, grenser og seksualitet på grunnlag av ressursenes formuleringer. Mine funn viser at det kun er læremidlene Redd Barna og Refleks 1 og 3 som tematiserer overgrep eksplisitt. Samfunnsfag 1+2 og Arena 1-2 snakker stort og lite konkret om tematikken. Med generelle beskrivelser som «vonde hemmeligheter», «skader kroppen» og grensesetting som avgrenses til å handle om klemmer mener jeg det i stor grad er opp til lærer hvor vidt tematikken trekkes videre til å handle om seksuelle overgrep. Oppgaven er teoretisk forankret i perspektiver på barns seksualitet og barns rettigheter. Siden flere læremidler ikke tematiserer overgrep og seksualitet bekrefter funnene et fravær av barns seksualitet (Skundberg, 2020). Barn må få kunnskap om passende og upassende seksuell atferd for at deres rettigheter skal beskyttes. Slik jeg ser det i analysen blir barn og seksualitet atskilt, hvor barns rettigheter blir brutt (Goldschmidt-Gjerløw, 2019, s. 26). Sett i lys av en forskningsbasert standard av helhetlig seksualitetsundervisning mener jeg at innholdet i ressursene ikke er tilstrekkelig for å forebygge seksuelle overgrep (United Nations Educational, 2018).
dc.description.abstractAccording to statistics, 1 in 20 children are subjected to sexual abuse (Redd barna, u.å.). The prevention of sexual abuse against children is a political priority, where the primary educational system plays a big part in the preventative measures. How the subject is referred to in didactic material will therefore be of great interest (Skilbrei og Stefansen, 2018, s. 150-152). Accordingly, the topic in question is: Which discourse for the primary educational system´s preventive measures against sexual abuse lies within didactic material? The methodogy of this study is based on a critical discourseanalysis, with elements of relevant literature. This literature is a mix between literature produced by advocacy groups and carefully chosen textbooks from the LK20-carriculum. The selected literature mentioned above consists of 5 videoes from Redd Barna (Redd Barna, 2017), and 6 textbooks: Samfunnsfag 1+2 (Klepp, Sandberg, Steinset og Stoltenberg, 2020), Arena 1-2 (Eie og Lien, 2020), Refleks 1 (Bjerknes, Borge, Lie, Skjæveland, 2020), Refleks 2 (Bjerknes, Lie og Skjæveland, 2020), Refleks 3 (Fossum, Lie, Lyngvær og Skjæveland, 2021a) og Refleks 4 (Fossum, Lie, Lyngvær og Skjæveland, 2021b). In the discourse anlysis i identified three discurses: The body, feelings and children’s rights. These founds shows that the discourses takes a form that affects the guidelines of primary and lower secondary schools preventative measures against sexual abuse. The discourses affects what children learn about their bodies, boundaries and sexuality based on how the didactic material defines these three things. My findings indicate that only the videos from Redd Barna and the textbooks Refleks 1 and 3 specifically write about and defines sexual abuse. The remaining textbooks Samfunnsfag 1+2 og Arena 1-2 does not specifically mention anything other than generally describing «painful secrets», «hurts the body» and boundaries that only centers around hugs. Based on this each teacher can then choose if they want to continue this topic to include sexual abuse. The thesis is theoretically anchored in different perspectives on children’s sexuality and rights. The absence of the topic sexual abuse in multiple of the educational textbooks I have read preparing for this assignment confirms the lack of focus on this topic in the primary educational system (Skundberg, 2020). Children need to be educated on appropriate and inappropriate sexual behavior to further protect their rights (Goldschmidt-Gjerløw, 2019, s. 26). The way I see it in my analysis, children and sexuality are kept separate, and this is a violation against children’s rights. In light of a researchbased standard of the overall sexual education, I believe that the content in our resources are not adequate for preventing sexual abuse (United Nations Educational, 2018).
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKroppen min eier jeg!
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel