Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMæhlum, Brit Kirsten
dc.contributor.authorSkjellum, Ine
dc.date.accessioned2022-08-23T17:19:27Z
dc.date.available2022-08-23T17:19:27Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:107174369:48967921
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3013125
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag I nesten 100 år gikk den norske poltikken ut på å assimilere samene inn i det norske samfunnet. Skolen ble et viktig virkemiddel for å iverksette denne politikken, og det medførte at samene ikke fikk mulighet til å uttrykke sin egen kultur og språk. I dagens samfunn ser vi derimot en pluralistisk holdning der det samiske folket er et viktig bidrag i et mangfoldig norsk samfunn. Likevel har det gjennom medieoppslag også i 2022 kommet frem at negative holdninger til den samiske befolkningen fremdeles holder frem. Utgangspunkt for denne oppgaven er en situasjon som har oppstått i Hamarøy kommune i Nordland. Kommunen ble slått sammen med Tysfjord kommune i 2022. Tysfjord var et av områdene i landet der kjernen av lulesamer er bosatt. Sammenslåingen ble ikke like godt tatt imot av majoritetsbefolkningen, og i 2022 ble det laget en underskriftkampanje med nye kommunegrenser der 500 av kommunens innbyggere skrev under. I forslag om nye grenser var de samiske bygdene ekskludert. De negative holdningene til de samiske innbyggerne ble også vist på skolen, der elever har fortalt at de fikk beskjed om å ikke bruke samisk i skolen. Situasjonen danner grunnlaget for problemstillingen som denne oppgaven ønsker å besvare. Skolen er på lik linje som for 100 år siden et viktig bidrag om å motsette de negative holdningene til det samiske som ble holdt frem for noen tiår tilbake. Her skal alle elever få uttrykke sin identitet og møte et fellesskap uansett etnisitet. Likevel belyser denne oppgaven at det fremdeles er flere samiske elever som føler de ikke har legitimitet til å uttrykke sin samiske kultur. I betraktning av dette er det et statlig ansvar å sette inn tiltak som skal forhindre dette gjennom institusjoner, politiske rammer og lovverk og på skolen. Men tiltakene er forutsatt at hvert enkelt individ reflekterer over betydningen av et mangfoldig samfunn uavhengig av etnisitet. Det er heldigvis et positivt fremtidsbilde for den samiske befolkningen, men det er fremdeles viktig med synliggjøring, regionale og lokale tiltak samt en innsats hos den samiske befolkningen selv dersom samisk språk og kultur fremdeles skal opprettholde sin status i et fremtidig Norge. Stikkord Assimilasjon, pluralisme, samisk språk og kultur, identitet, skolen, holdninger
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title“Vil kvitte seg med de samiske bygdene» -inkludering av samisk språk og kultur som en målsetting i et pluralistisk samfunn
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel