Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHacioglu, Yasemin Nurcan
dc.contributor.authorBye, Anna-Marie
dc.date.accessioned2022-08-23T17:19:26Z
dc.date.available2022-08-23T17:19:26Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:106680562:50573884
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3013124
dc.description.abstractDenne oppgaven utforsker rollen utdanning har som verktøy for å aktivere handlingsvilje og styrke i de kvinnelige karakterene Jane Eyre fra Charlotte Brontës roman Jane Eyre (1874) og Hermine Grange fra J.K. Rowlings Harry Potter -serie (1997-2007). Ved bruk av literæranalyse som metode, diskuterer denne teksten hvordan tre former for utdanning: formell utdanning, leseaktiviteter og sosial utdanning, påvirker handlingsviljen og kraften i Jane og Hermine som feministiske heltinner. Samtidig utforsker den viktigheten av de tre formene for utdanning i karakterenes utvikling. Den litterære analysen bruker en feministisk tilnærming til tekstene og utforsker hvordan Jane og Hermine bruker utdanning i møte med diskriminering og andre utfordringer knyttet til kjønn og det å være annerledes. I tillegg sammenligner oppgaven hvordan disse to kvinnelige karakterene bruker utdanning i sine handlinger og for å fremme sin styrke. Samtidig utforsker denne sammenligningen et eksempel på likheter mellom feministiske heltinner i litteratur på tvers av sjanger og litterær periode. Denne teksten finner mange delte egenskaper, interesser og erfaringer mellom Jane og Hermine. Disse funnene viser at både Hermine og Jane er eksempler på intellektuelle feministiske heltinner i litteratur som bruker utdanning for å ta ordet, følge sine ambisjoner og finne sin plass i samfunnet.
dc.description.abstractThis thesis explores the role of education as a tool for agency in the female characters Jane Eyre from Charlotte Brontë’s novel Jane Eyre (1874) and Hermione Granger from J.K. Rowling’s Harry Potter-series (1997-2007). Using the method of close-reading analysis, this paper discusses how the three forms of education: formal education, reading activities and social education, influence the agency of Jane and Hermione as feminist heroines, as well as explore the significance of these three aspects of education in the characters development. The close reading is based on feminist perspective and explores how Jane and Hermione use education in their encounters with discrimination and other obstacles related to gender or being different. In addition, the two female characters are compared in their use of education to use and develop their agency. Meanwhile, the comparison also explores an example of similarities between feminist heroines across literary periods and genres. In the end, this thesis finds many shared characteristics, interests and experiences between Jane and Hermione, where they both are proven to be examples of intellectual feminist heroines who use education to raise their voice, pursue their ambitions and establish their place in society.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleFemale Representation in Popular Fiction: Education as a tool of agency in the feminist heroines Jane Eyre in Charlotte Brontë’s Jane Eyre (1874) and Hermione Granger in J.K. Rowling’s Harry Potter-series (1997-2007).
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel