Rekruttering ved bruk av sosiale medier og kommunikasjon på digitale plattformer
Abstract
Denne masterutredningen tar for seg hvordan bedrifter i den maritime industrien i Møre og Romsdal benytter seg av sosiale medier og kommunikasjon på digitale plattformer når de rekrutterer. De tradisjonelle rekrutteringskanalene som man kjenner har fått en ny og moderne konkurrent som viser seg å være både kostnadsbesparende og effektiv. Sosiale nettverk som Facebook og LinkedIn blir stadig mer inkludert i bedriftene sine rekrutteringsprosesser. Samtidig ser man at jobbsøkere også har blitt mer bevisste og begynner å orientere seg mer på sosiale medier i jakten etter jobb.
Formålet med denne masterutredningen har vært å avdekke bruken av sosiale medier og kommunikasjon på digitale plattformer blant bedriftene i den maritime industrien i Møre og Romsdal. I tillegg har man sett på hvilke kanaler jobbsøkere bruker når de går frem for å orientere seg om jobb.
Forskningsdesignet i denne masterutredningen er delt i tre deler. Del 1 ble gjennomført ved en undersøkelse og kartlegging av den digitale profilen til alle bedriftene innfor den maritime industrien i Møre og Romsdal. På bakgrunn av funnene i Del 1 ble seks ulike bedrifter, to fra hver sektor, plukket ut. De rekrutteringsansvarlige i de seks bedriftene ble dybdeintervjuet om rekrutteringsprosessen, hvilke kanaler de benyttet seg av og hvorfor de gjorde som de gjorde. På grunnlag av funnene i Del 1 og Del 2 ble det utformet og gjennomført en spørreundersøkelse blant 111 avgangsstudenter. Avgangsstudentene representerte hvordan forskjellige jobbsøkere gikk frem for å orientere seg etter jobb, samt hvilke kanaler de brukte.
Funnene som ble avdekket i denne masterutredningen var blant annet at det viser seg å være stor variasjon mellom hvilke kanaler forskjellige bedrifter innenfor den maritime industrien benytter seg av når de rekrutterer. At man kunne se en sammenheng mellom hvordan en sektor praktiserte rekruttering via sosiale medier og andre bedrifter gjorde det annerledes. Uansett fremgangsmetode var alle partene svært tilfreds med resultatene. Videre ble det avdekket hvilke kanaler jobbsøkere foretrekker og et mønster i hvordan jobbsøkere går frem når de leter etter jobb. Ikke minst ble det gjort funn som viser at det er en form for uoverensstemmelse mellom hvilke kanaler bedriftene annonserer på, kontra hvilke kanaler jobbsøkerne faktisk benytter.