Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFredagsvik, Maren Skjelstad
dc.contributor.authorDahlen, Karoline
dc.date.accessioned2022-08-02T17:20:03Z
dc.date.available2022-08-02T17:20:03Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:105121005:37922371
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3009856
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractKlimaforandringene fremmer et behov for utdanning som gjør elevene kompetente i møte med fremtidens utfordringer. Det er derfor nødvendig å undersøke hva som kjennetegner undervisning innen bærekraftig utvikling. Denne studien har til hensikt å undersøke hva eksisterende forskning sier om hvordan undervisning innen bærekraftig utvikling kan gjennomføres for å fremme elevers handlingskompetanse. Problemstillingen belyses gjennom to forskningsspørsmål: 1. Hvilke undervisningsmetoder innen bærekraftig utvikling kan fremme handlingskompetanse? 2. Hvilke elementer i undervisning innen bærekraftig utvikling kan fremme handlingskompetanse? Problemstillingen undersøkes gjennom en litteraturstudie, og forskningsarbeidet har en kvalitativ tilnærming. Datagrunnlaget er innhentet ved hjelp av en systematisk litteratursøkeprosess med bestemte inkluderings- og ekskluderingskriterier. Etter gjennomgang av litteraturen er resultatet ni inkluderte forskningsartikler. Relevant innhold fra disse artiklene er analysert, kodet og syntetisert ved hjelp av en induktiv tematisk analyse. Resultatet av analyseprosessen er 13 kategorier, der syv tilsvarer identifiserte undervisningsmetoder, og de resterende seks er identifiserte elementer i undervisningen. Undervisningsmetodene inkluderer praktisk arbeid, presentasjon, gruppearbeid, skriving, diskusjon, kortspill og lesing, der presentasjon og diskusjon er mest representert i undervisningsintervensjonene. Av elementer inkluderes faglig tilnærming, autentisk tilnærming, problemløsning, agens, systemforståelse og deliberasjon. Av elementer er særlig autentisk tilnærming og agens sentrale. De inkluderes i alle undervisningsintervensjonene. De inkluderte forskningsartiklene viser at undervisningsmetodene og elementene er knyttet sammen, og har innvirkning på hverandre. I studiens diskusjonsdel drøftes derfor elementene i lys av undervisningsmetodene, teori og tidligere forskning. Studiens funn tilsier at handlingskompetanse ikke er et mål som kan oppnås, men heller et utdanningsideal å strekke seg etter. Det innebærer å legge til rette for elevenes utvikling av kunnskap og ferdigheter, deres overbevisning om egen innflytelse og mestring, og vilje til å gjøre endring.
dc.description.abstractClimate change promotes a need for education that make students competent in the future challenges. Due to this fact, there is a need to examine what characterize education for sustainable development. This study aims to examine what current research says about how teaching in sustainable development can be carried out to promote students action competence. The issue in question can be viewed in the light of the following two research questions: 1. Which teaching methods in education for sustainable development can promote action competence? 2. Which elements in education for sustainable development can promote action competence? This issue is examined by a literature study and has a qualitative approach. The data is collected by use of a systematic literature search, with predefined inclusion- and exclusion criteria. Nine research articles have been included after the research process. Content in the articles which is found to be relevant, has been analysed, coded and synthesized using an inductive thematic analysis. The analysis process gave thirteen categories, where seven was identified as teaching methods, and the remaining six was elements in the education. The teaching methods of includes practical work, presentation, group work, writing, discussions, card games and reading. Presentation and discussions are highly represented in the teaching interventions. The elements include a subject-bound approach, authentic approach, problem-solving, agency, systems-thinking and deliberation. Out of these elements, authentic approach and agency are most represented. They are included in all nine interventions. The research articles shows that the teaching methods and elements are closely connected and have mutual impact. In this study, the elements will be discussed in the light of the teaching methods, theory and previous research. The study concludes that action competence is not a goal that can be achieved, but rather an educational ideal to strive towards. This means to facilitate the students development of skills, capabilities and knowledge, and give them confidence in their ability to make a change.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleUndervisning innen bærekraftig utvikling som har til hensikt å fremme elevers handlingskompetanse
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel