Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGjølme, Egil Galaaen
dc.contributor.authorDragseth, Endre Ueland.
dc.date.accessioned2022-07-28T17:20:09Z
dc.date.available2022-07-28T17:20:09Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:109318687:43719215
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3009063
dc.description.abstractDette er en masteroppgave i kroppsøvingsfaget på grunnskolelærerutdanningen 5.-10. trinn ved NTNU. Oppgavens tematikk er svømme- og livredningsopplæring, og oppgaven undersøker hvordan elever på ungdomstrinnet opplever og erfarer et undervisningsopplegg med selvberging på is, en øvelse jeg har valgt å kalle “råking”. For å undersøke problemstillingen er det benyttet en kombinasjon av kvalitative metoder. Det ble gjennomført og observert et undervisningsopplegg med selvberging på is. Etter undervisningen ble elever intervjuet om deres opplevelser og erfaringer fra opplegget. Det teoretiske rammeverket er John Deweys teori om erfaring og utdanning, teori om representative læringssituasjoner og teori om omvendt undervisning. Resultatene viser at elever synes det er viktig med utendørs svømme- og livredningsopplæring, fordi det er mer realistisk enn inne. Likevel blir innendørs opplæring sett på som viktig, fordi man der lærer og forbereder seg på det man skal gjøre ute. Det diskuteres om elever kan ha forutsetninger og behov for utendørs svømmeopplæring allerede på barneskolen. Elevene synes selvberging på is var realistisk og ga dem viktig lærdom. Til tross for det er det ikke sikkert øvelsen ga elevene det ønskede læringsutbyttet. Elevene gir nemlig uttrykk for at vannet ikke var så kaldt, at det ikke var så vanskelig å redde seg opp, og at den varme lavvoen gjorde det enkelt å skifte. Oppgaven diskuterer hva dette kan innebære, og hvordan lærere med utgangspunkt i å justere rammefaktorer (constraints) kan legge til rette for mer representative og educative erfaringer. Resultatene viser også at forberedelsene før undervisningen var nyttig, og spesielt videoene som viste hva elevene skulle gjøre trekkes frem. Videoene kan tenkes å senke terskelen for deltakelse og virke positivt på elevenes motivasjon og læring.
dc.description.abstractThis is a master’s thesis in physical education subject in primary school teacher education at NTNU. The topic of the thesis is swimming and lifesaving, and the thesis examines how students in 8th grade experience a teaching program with self-rescue on ice, an exercise I have chosen to call "råking". A combination of qualitative methods has been used to investigate the problem. A teaching program with self-rescue on ice was performed and observed. After the lesson, the students were interviewed about their experiences from the program. The theoretical framework is John Dewey’s theory of experience and education, theory of representative learning situations and reverse teaching. The results show that students think it is important with outdoor swimming and lifesaving, because it is more realistic than indoors. Nevertheless, indoor training is considered important because you learn and prepare for the outdoors. It is discussed whether students may have the prerequisites and need for outdoor swimming lessons already in primary school. The students think self-rescue is realistic and gave them important experience. Despite this, it is not certain that the exercise gave the students the desired learning outcome. The students express that the water was not so cold, that it was not so difficult to rescue themselves, and that the warm lavvo made it easy to change. The thesis discusses what this may entail, and how teachers based on adjusting framework factors (constraints) can facilitate more representative and educational experiences. The results also show that the preparations before the lesson were useful, and especially the videos that showed what the students were to do are highlighted. The videos may lower the threshold for participation and have a positive effect on students’ motivation and learning.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleRåking i svømme- og livredningsopplæringen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel