Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSvendsen, Stine Helena Bang
dc.contributor.authorLitlere, Jostein Sævik
dc.date.accessioned2022-07-27T17:20:41Z
dc.date.available2022-07-27T17:20:41Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:112400045:21575307
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3008966
dc.description.abstractI denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan trans* og kjønnskreative barn og unge opplever skolen, og hvordan skolen kan gjøre endringer for å utnytte sitt potensial for inkludering. Formålet med oppgaven er å bidra med noen blikk på utfordringer som ligger i skolen, samt komme med noen betraktninger om hvordan lærere, skoleledelse og skolepolitikere bedre kan jobbe for å inkludere transpersoner. Jeg har da jobbet med å svare på problemstillingen om hvordan skolen kan støtte trans* og kjønnskreative barn og unge i deres utforsking av egen kjønnsidentitet. For å svare på denne problemstillingen har jeg gjort to fokusgruppeintervju med trans* og kjønnskreative barn og unge. Første intervjuet var med elever fra mellomtrinnet og ungdomsskolen, og det andre intervjuet var med elever fra videregående skole og en student. Jeg gjorde en tematisk analyse av materialet, og kom frem til 4 overordnede temaer som jeg skrev om i to analysedeler: Først skrev jeg om transpersoners opplevelser fra skolen, og med den heteroseksuelle matrisen, og funnene knyttet til dette er at (1) det eksisterer kjønnssegregerende og marginaliserende faktorer i skolen, (2) trans* og kjønnskreative barn og unge opplever trakassering i hverdagen. Andre analysedelen handler om hva skolen og lærere kan gjøre bedre, ifølge transpersoner, og funnene knyttet til dette er at (3) skolen bør i større grad lytte til barnets stemme, og (4) representasjon av kjønnsmangfold i undervisning, og på skolen generelt er viktig for at skolen skal kunne virke inkluderende. Etter hver analysedel har jeg skrevet en kort oppsummering som svarer på forskningsspørsmålene om hva som er skolens risikosoner, og hva som er skolens utviklingspotensial som et sted for inkludering. For å kunne drøfte disse funnene har jeg benyttet meg av Judith Butlers teori om kjønnsperformativitet, og den heteroseksuelle matrise, samt Paulo Freires kritiske pedagogikk. Oppgaven konkluderer med at barn og unge opplever ulike former for vold på skolen, og at trans* og kjønnskreative barn og unge er spesielt utsatt. Dette betyr at lærere og skoleledelse må være kritisk bevisste i valg som tas, i alt fra fra skolens arkitektur til undervisning om seksualitet og kjønnsmangfold. Tittelen er et sitat hentet fra et intervju som jeg syns gir uttrykk for at det å være annerledes fra det folk kaller "normalen" ikke er noe man må skjule, men noe som bør feires ved at alle kan være som de er.
dc.description.abstractIn this master's thesis, I investigate how trans * and gender-creative children and young people experience school, and I look at how the school can make changes to utilize the potential as a place for inclusion. The purpose of the thesis is to contribute with some views on the challenges the school faces, as well as presenting some considerations about how teachers, school management and school politicians can work better to make school inclusive for transgender people. The main question I have been trying to answer is how the school can support trans * and gender-creative children and young people in their exploration of their own gender identity. To answer this question, I have conducted two focus group interviews with trans * and gender-creative children and young people. The first interview was with students from middle school and middle school, and the second interview was with students from high school and a student. I did a thematic analysis of the material and came up with 4 main themes: First I wrote about transgender people's experiences from school, and with the heterosexual matrix, and the findings related to this where that (1) gender-segregating and marginalizing factors exists in schools, and (2) trans * and gender-creative children and young people experience harassment in everyday life. The second part of the discussion is about what the school and teachers can do better, according to transgender people, and the findings related to this are that (3) the school should to a greater extent listen to the child's voice, and (4) representation of gender diversity in teaching, and in school in general is important for the schools to act as a place for inclusion. After each analysis, I have written a short summary that answers the research questions about what the school's risk zones are, and what the school's development potential as a place for inclusion is. To be able to discuss these findings, I have used Judith Butler's theory of gender performativity, and the heterosexual matrix, as well as Paulo Freire's critical pedagogy. The thesis concludes that children and young people experience different forms of violence at school, and that trans*- and gender-creative children and young people are particularly vulnerable to this violence. This means that teachers and school management must be critically aware of choices made, from school architecture to teaching about sexuality and gender diversity. The title is a quote taken from an interview that I think says something about how being different from what people call "normal" is not something you have to hide, but something that should be celebrated through everyone being who they are.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title"Be weird, be gay, that's the way!" - Trans* og kjønnskreative unge sine erfaringer fra og oppfordringer til skolen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel