Virtuelle Virkeligheter i geografiundervisning
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3008944Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for geografi [1112]
Sammendrag
Denne oppgaven undersøker verktøyer for virtuelle virkeligheter (VR) i geografiundervisningen. Gjennom et datagrunnlag hentet fra aksjonsforskning og intervju utforsker studiet elevers og studenters opplevelser av læringsutbytte og merverdi av VR i geografiundervisningen i høyere- og- videregående utdanning. Prosjektet har utgangspunkt i stegvis-induktiv deduktiv metode og tilnærmer seg forskningen gjennom en systematisk og teoretisk forankret undersøkelse. Gjennom to forskningsspørsmål sentrert rundt et elev-og-studentperspektiv på læringsutbytte og merverdi har jeg brukt egne forskningsaksjoner og intervjuer med informanter i sitt datagrunnlag og diskusjon. Gjennom seks kapitler legger oppgaven grunnlaget for sine funn gjennom en metodisk og forskningsnær argumentasjon basert på aktuell teori.
Ved å prøve ut og anvende lavterskel-VR verktøyer i form av VR-briller i papp, mobiler, og sfæriske foto samt tilknyttet programvare, har aksjonsforskningen undersøkt hvordan disse didaktiske verktøyene oppleves av studenter og elever. Begrepet lavterskel henviser til verktøyenes enkelhet og tilgjengelighet gjennom bruk av informantenes egne mobiler og pappbriller for å skape såkalte digitaliserte og interaktive bilder av virkeligheten. Forskningsaksjonene har benyttet lavterskel VR til å gjengi tre landskap i undervisning i fellesfaget geografi på videregående skole (VGS).
Datagrunnlaget for oppgaven har blitt til gjennom intervjuer og forskningsaksjoner. Gjennom intervjuer med studenter og elever som har deltatt i geografi-undervisning med lavterskel VR-verktøy har prosjektet samlet sitt datagrunnlag. Datagrunnlaget diskuteres på bakgrunn av aktuell teori om VR, didaktikk, pedagogikk, læreplaner, og digitalisering i skolen i oppgavens siste kapittel.
Studien viser gjennom sentrale didaktiske og pedagogiske teorier om læring at for å oppnå en grad av læringsutbytte ved bruk av lavterskel VR-verktøyer må forholdene ligge til rette for det. Det inkluderer refleksjonsområder som rammeverk, elevenes egne forutsetninger, og et fokus på læring før teknologi. Studien viser også at lavterskel-VR verktøyer har potensiale til å skape merverdi i spesielt geografiundervisning, men at også dette avhenger av lignende forutsetninger.Sentralt i oppgaven er geografifagets særegne fokus på utforskning, feltarbeid, og det geografiske «blikket» i det som er en geografididaktisk masteroppgave hos Institutt for Geografi i Lektorutdanningen i Geografi 8-13, NTNU. This master’s thesis explores how tools for low-cost Virtual Realities (VR) are perceived by geography-students in upper-secondary and higher education. Research data gathered by action-research and interviews explores students’ own experiences of VR in both higher-and upper-secondary education in themes related to Geography in a student-centered perspective.
The study applies common and recognized scientific methods to ensure a systematic and theoretical approach to its research and results. By posing two research-questions the study attempts to explore how students perceive the low-cost VR-tools in relation to educative purposes. The thesis contains six main chapters where the foundation for a methodical and research-based discussion creates grounds for discussing the topics through its findings.
The study is a practical approach to studying the application of digital tools to teaching. By creating and trying out a lesson based on low-cost virtual reality tools, the study has made use of cardboard VR-glasses, the student’s own phones, and spherical photos as well as accompanying software. The term low-cost refers to both the tools’ general availability, and the fact that the glasses make use of the students’ own phones to display digitalized and interactive content in a VR-experience.
The study finds that the terms “learning outcome” and “added-value” are important, yet not guaranteed outcomes of using VR in geography-education. It finds that the relative successfulness of the application of these tools are reliant on both the general, and specific framework of the actual lessons, the course-curriculum, as well as surrounding outside factors related to both the students and the actual course.
This thesis has been written as part of the authors’ teacher education course at the Institute for Geography, NTNU (Norwegian University of Science and Technology).