Implementing genre pedagogy on a 7th-grade EFL group: An action research approach
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3008735Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3403]
Sammendrag
Formålet med denne masteroppgaven er å bruke aksjonsforskning for å implementere sjangerpedagogikk i en engelsk klasse på syvende trinn i Norge, der 6 elever deltok i prosjektet. Målet for prosjektet var å teste sjangerpedagogikk som en metode og for å lære hvordan jeg selv kan bruke metoden i min egen praksis som lærer. Gjennom beskrivelser og forklaringer av min praksis og med tolkningen av elevens opplevelse av prosjektet samt deres innsamlede tekster, utforsker jeg bruker av en argumenterende sjanger i et 10-timers langt skriveprosjekt utført over fire uker. Metoden inkluderer observasjon, innsamling av elevtekster og et gruppeintervju med deltagerne. Fra den tematiske analysen og innholdsanalysen av datamaterialet, kom det fram at hovedfunnene kunne deles inn i tre tema: Planlegging, revidering og gjennomføring, forskerens opplevelser og elevens opplevelser. Funnene viste, for det første, endringene som ble gjort fra den første piloteringen av prosjektet til den ferdige versjonen og hvordan disse endringene hjalp med å forbedre prosjektet. For det andre, hvordan sjangerpedagogikk hjalp med å forbedre elevenes skriftlige produksjon og deres forståelse av konteksten til argumenterende tekster. Sammenligningen av elevtekstene i bruk av modelltekster innenfor sjangerpedagogikken viste at elevene hadde en økning I forståelse av struktur, kontekst and vokabular for argumenterende tekster. Forskjellen i strukturen og innhold mellom elever som brukte modell teksten god og de som ikke gjorde var tydelig under analysen. For det tredje, viste det seg at elevene hadde positive opplevelser med innføringen av prosjektet og ville like å arbeide på samme måte igjen. Dette var alle de positive funnene som kom fram fra analysen av implementeringen av sjangerpedagogikk i EFL klasserommet. Når det er sagt, funnene avslørte også at sjangerpedagogikk er en krevende metode å planlegge og gjennomføre I klasserommet. På bakgrunn av funnene konkluderer denne studien med at selv om sjangerpedagogikk er en kompleks og krevende metode å bruke i EFL klasserommet, øker det elevenes forståelse av struktur og kontekst relatet til den argumenterende essay sjangeren. Denne pedagogiske tilnærmingen til skriving burde bli forsket mer på i framtiden for å bli brukt i det norske EFL klasserommet. This thesis is an action research project on the implementation of genre pedagogy with six participants from one 7th-grade English as a Foreign (EFL) classroom in Norway. The goal was to explore genre pedagogy as a teaching methodology and learn how to use it in my practice as a teacher. Through descriptions of my practice and with the interpretations of the students’ experiences and collected texts, I explore the use of the argumentative essay genre in a 10-hour-long writing project conducted over four weeks. The methods included observation of my own teaching, text analysis, and one interview with the students. From the thematic analysis and content analysis of the data material, the main findings were divided into three themes: planning, revising, and conducting; the researcher’s experiences; and the student’s experiences. The findings showed the changes that were made from the first pilot to the finished product helped improve the genre pedagogy project. Secondly, the findings suggested that genre pedagogy improved the students' written production and their understanding of the context of the argumentative essay genre. Comparing the student texts before and after genre pedagogy suggests an increased awareness of the argumentative essay genre's structure, context, and vocabulary. The differences in structure and content were observed between the students who used the model text well and those that did not. Thirdly, the findings showed that the students had positive experiences with the project and would like to work with genre pedagogy again in the future. These were all the beneficial sides of implementing genre pedagogy in the EFL classroom. However, the findings also revealed that genre pedagogy is a demanding methodology to plan and conduct in the classroom as it demands a lot of time and effort. Therefore, this study concludes that even though genre pedagogy is a complex and challenging methodology to use in the EFL classroom, the students increase their understanding of structure and context related to the argumentative essay genre. This approach to writing should be explored further in the Norwegian EFL classroom.