Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKvello, Øyvind.
dc.contributor.authorSørheim, Vetle.
dc.date.accessioned2022-07-26T17:20:05Z
dc.date.available2022-07-26T17:20:05Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110180311:64149493
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3008730
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSkolens oppgave med å håndtere vold og motvirke utviklingen av vold i skolen har de siste tiårene blitt stadig viktigere. Ved hjelp av mer kursing og mer forebyggende innsats kan dette bidra til å løse noe av problematikken. Skolen må i langt større grad snakke om kartlegge problemet. Vold i skolen ses på som et komplekst og utfordrende problem som omfavner hele utdanningssystemet. Tidligere forskning indikerer at vold i skolen, er et økende problem, deriblant forskning fra Arbeidstilsynets erfaringsrapport fra 2019. Selv om det har ført til utvikling av ulike forebyggende tiltak, anses vold som en subjektiv opplevelse. Føler de ansatte i skolen seg godt nok rustet til å håndtere vold, og hvilke erfaringer har lærere med elever som opptrer voldelig mot læreren? Selv om min forskning peker på at alle vet hva de skal gjøre om en voldssituasjon oppstår, vises det samtidig til at en ønsker mer kunnskap og mer dialog. I mitt kvalitative forskningsprosjekt undersøkte jeg følgende problemstilling, ved hjelp av semistrukturert forskningsintervju som metode: hvilke erfaringer og opplevelser har lærere med elever som opptrer voldelige mot lærere? Utvalget bestod av tre lærere, en kontaktlærer, en spesialpedagog og en lærer som er utdannet adjunkt, men jobber som spesialpedagog. Ved hjelp av Braun og Clark (2006) tematisk analyse, kom jeg frem til ulike temaer for analysen av datamaterialet. Ut ifra datamaterialet lagde jeg meg fire hovedtemaer (1) «forkunnskaper om håndtering av vold», (2) «har du vært utsatt for vold», (3) «følelse av støtte» og (4) «tiltak». Følelse av støtte omhandler både kollegial støtte, men også støtte fra ledelsen. Tiltakene er beskrivelser somintervjupersonene påpeker selv, om hva som kan bidra til mindre vold mot læreren. Dette ble grunnlaget for funn og drøfting etter analyse arbeidet. Mine funn viste at skolene hvor mine informanter var ansatt hadde for dårlige systemer og rutiner etter en voldssituasjon oppstår. Tiden det tar å melde ifra om avvik, i en allerede stressende jobb formulerer mine intervjupersoner som krevende. Videre viser min forskning at det trengs mer kunnskap om opplæring i vold fra elever retter mot lærere. To av mine intervjupersoner vektlegger i intervjuet at det ønskes en mer tydelig ledelse. En klarere holdning fra ledelsen, men også mulighet for mer og tettere dialog med ledelsen. Målet med forskningsprosjektet er ikke å generalisere, men å kaste et lys over tematikken og gi innsikt og forståelse.
dc.description.abstractThe school's task of dealing with violence and counteracting the development of violence in schools has become increasingly important in recent decades. With the help of more courses and more preventive efforts, this can help solve some of the problems. The school must to a far greater extent talk about mapping the problem. Violence in schools is seen as a complex and challenging problem that embraces the entire education system. Previous research indicates that violence in schools is a growing problem, including research from the Norwegian Labor Inspection Authority's experience report from 2019. Although it has led to the development of various preventive measures, violence is considered a subjective experience. Do the staff at the school feel well enough equipped to deal with violence, and what experiences do teachers have with students who act violently towards the teacher? Although my research indicates that everyone knows what to do if a violent situation arises, it is also pointed out that one wants more knowledge and more dialogue. In my qualitative research project, I investigated the following issue, using a semi-structured research interview as a method: what experiences and experiences do teachers have with students who act violently towards teachers? The committee consisted of three teachers, a contact teacher, a special educator and a teacher who is a trained assistant professor, but works as a special educator. Using Braun and Clark (2006) thematic analysis, I came up with different topics for the analysis of the data material. Based on the data material, I created four main themes (1) «prior knowledge of dealing with violence», (2) «have you been exposed to violence», (3) «feeling of support» and (4) «measures». Sense of support deals with both collegial support, but also support from management. The measures are descriptions that the interviewees themselves point out, about what can contribute to less violence against the teacher. This became the basis for findings and discussion after the analysis work. My findings showed that the schools where my informants were employed had too bad systems and routines after a violent situation arises. The time it takes to report deviations, in an already stressful job, my interviewees formulate as demanding. Furthermore, my research shows that more knowledge is needed about training in violence from students directed at teachers. Two of my interviewees emphasize in the interview that a clearer management is desired. A clearer attitude from the management, but also the opportunity for more and closer dialogue with the management. The aim of the research project is not to generalize, but to shed light on the topic and provide insight and understanding.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleVold i skolen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel