Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSobh Chahboun
dc.contributor.authorMia Olsen
dc.date.accessioned2022-07-26T17:20:04Z
dc.date.available2022-07-26T17:20:04Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110002054:64225575
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3008729
dc.description.abstractSammendrag Hensikten med studien har vært å innhente kunnskap om personalet i skolens erfaringer med elever som viser utfordrende atferd. Der følgende problemstilling har blitt belyst: «Hvilken erfaring har personalet i skolen med elever som viser utfordrende atferd?». Tilknyttet problemstillingen følger det fire forskningsspørsmål: «Hvilken betydning kan relasjonen mellom lærer og elev ha for atferden som uttrykkes?», «Hvilken innvirkning kan elevens selvfølelse ha for atferden som utvises?», «Hvilken betydning kan personalets holdninger ha for elevens atferd?» og «Hvilke tiltak kan personalet i skolen sette i gang for å forebygge utfordrende atferd?». For å innhente disse kunnskapene og erfaringene har det blitt benyttet en kvalitativ tilnærming med semistrukturerte intervjuer som metode. Det har blitt utført seks intervjuer med seks informanter, der studiens informanter består av 2 lærere, 1 miljøterapeut og tre spesialpedagoger. Resultatene fra studien viser at trygghet og gode relasjoner er fremtredende for å redusere utfordrende atferd. Videre drøftes informantenes ulike definisjoner av utfordrende atferd og mulige årsaker bak atferden. Likeledes fremkommer betydningen av å bygge opp barnets selvfølelse og tro på seg selv. Andre sentrale funn som trekkes frem er voksenrollen og personalets holdninger i møte med barn som viser en utfordrende atferd.
dc.description.abstractAbstract The purpose of the study has been to aquire knowledge about how school employees experience challenging behaviour. This thesis examines the following research questions: «What experience does the employees at school have with pupils who exhibit a challenging behaviour?», “What significance can the teacher-pupil-relationship have on the challenging behavior?», «Which impact can the child´s self-esteem have on the challenging behavior?», «What significance can the school personel´s attitude have on the challenging behavior?», And «What measures can the school personel initiate to prevent the challenging behavior?».To obtain the knowledge and experience presented, the method employed has been a qualitative research using semi-structured interviews. Six interviews with six informants have been conducted. The informants in the study consist of two teachers, one social educator and three special education teachers. The results from the study shows that safety and positive relations is important to prevent challenging behaviour. Furthermore, the informants definition of challenging behaviour and possible causes of the behaviour is disscussed. The importance of building the children’s self-esteem is also relevant. Other findings in the study highlight the importance of the adult role and employee’s attitudes in encounters with children exhibiting challenging behavior.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBak atferd er det følelser og bak følelser er det behov
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel