Et godt psykososialt arbeidsmiljø på videregående skoler
Abstract
Lærerrollen fremhever ansattes velvære og mental helse, men er samtidig et veldig krevende yrke der utfordringene endrer seg konstant (Skaalvik & Skaalvik, 2012, s. 13). Ettersom lærerrollen er mangfoldig, gir denne oppgaven et innblikk i lærernes og skoleledernes oppfattelse av psykososialt arbeidsmiljø fra tre videregående skoler i Trøndelag. Formålet med denne studien er å belyse hvilke arbeidsforhold på en videregående skole utgjør et godt psykososialt arbeidsmiljø for lærere. Dette tydeliggjør oppgaven ved å fremstille en modell med bakgrunn i studiens funn. Ved å gjennomføre en kvalitativ intervjuundersøkelse, fant jeg ut hvilke elementer lærere og ledere på disse videregående skolene fremhever som viktig for et godt psykososialt arbeidsmiljø for lærere. Studien avdekker at disse arbeidsforholdene påvirker lærernes motivasjon. Oppgaven tolker funnene som betydningsfulle for et godt arbeidsmiljø fordi de også fører til lærerens motivasjon. Gjennom semistrukturerte dybdeintervjuer har jeg i studien funnet noen arbeidsforhold som ser ut til å være særlig viktig for et godt psykososialt arbeidsmiljø. Det er viktig å påpeke at det ikke finnes fasitsvar på hvordan et arbeidsmiljø skal være og hvordan den skal utformes ettersom alle arbeidsplasser har behov for ulike tilnærminger (Tynes, Eiken, Grimsrud, Sterud & Aasnæss, 2008, s. 9). The role of teacher emphasizes employee well-being and mental health but is at the same time a very demanding profession where the challenges are constantly changing (Skaalvik & Skaalvik, 2012, p. 13). As the role of the teacher is very diverse, this assignment provides an insight into the teachers and school leaders perception of the psychosocial work environment from three high schools in Trøndelag. The purpose of this study is to point out which working conditions in a high school constitute a good psychosocial work environment for teachers. This master thesis clarifies this by presenting a model based on the study's findings.By conducting a qualitative interview survey, this study found what teachers and leaders in these high schools describe as important for teachers’ good psychosocial work environment. The study reveals working conditions that leads to the teachers' motivation. The thesis interprets the findings as important for a good working environment because they also lead to the teacher's motivation. Through in-depth interviews, the study has also found out what it takes for working conditions that lead to a good psychosocial work environment to be present. It is also important to point out that there is no definitive answer to how a work environment should be and how it should be designed as all workplaces need different approaches (Tynes, Eiken, Grimsrud, Sterud & Aasnæss, 2008, p. 9).